مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

چین و آفریقا علیه سیاست تفرقه افکنی غربی.

ترجمه مینا صابری برای مجله هفته.

نشست چین و آفریقا نوید تشدید بیشتر همکاری ها را می دهد.

کین گانگ، وزیر امور خارجه جدید چین

به گزارش خبرگزاری‌های شین هوا و تاس، برخلاف تلاش‌های غرب برای منزوی ساختن چین و گسترش (دوباره) نفوذ خود در قاره‌های دیگر آنهم با هزینه کردن از پکن، رهبری چین در تقویت شراکت‌های خود با وجود بحران‌های بین‌المللی موفق بوده است.
همانطور که خبرگزاری چینی شین هوا گزارش داد، کین گانگ، وزیر امور خارجه جدید چین، روز چهارشنبه گفت که چین به شریک توسعه آفریقا برای رشد مشترک ادامه خواهد داد و با این قاره برای ایجاد «جامعه چینی آفریقایی با آینده مشترک در عصر جدید» همکاری خواهد کرد.
کین این اظهارات را در جریان هشتمین گفتگوی راهبردی اتحادیه چین و آفریقا (AU) با شرکت موسی فکی ماهامات، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در مقر اتحادیه قاره ای در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، بیان کرد.
او گفت اتحادیه آفریقا پرچمی است برای کشورهای آفریقایی که از طریق همبستکی و اتحاد قدرت بگیرند و با دیگر کشورهای در حال توسعه متحد شوند و با هم و برای هم کار کنند.
وی به آفریقا به خاطر شتاب قوی در تلاش های یکپارچه سازی و افزایش نفوذ جمعی آن قاره در امور بین المللی تبریک گفت.
کین ابراز عقیده کرد که اتحادیه آفریقا کشورهای آفریقایی را به دستاوردهای بزرگتری در مسیر توسعه و جوان سازی خود سوق خواهد داد.
به گفته وزیر امور خارجه چین، چین همواره آفریقا را در دیپلماسی خود در اولویت قرار داده است و تداوم و گسترش دوستی چین و آفریقا به سنت باشکوه و ویژگی بارز دیپلماسی چین تبدیل شده است.
کین گفت که چین و اتحادیه آفریقا در همکاری خود دینامیسم توانایی را بوجود آورده و حفظ کرده اند و با افزایش اعتماد سیاسی متقابل، هر دو طرف حمایت متقابل را در مورد مسائل تجربه می کردند که بر منافع اصلی و نگرانی های اصلی طرف مقابل تأثیر می گذارد.
به گفته وی، چین در حمایت از ورود اتحادیه آفریقا به گروه ۲۰ پیشتاز بوده و نمایندگی و صدای کشورهای آفریقایی در شورای امنیت سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی را برای حفظ منافع مشترک کشورهای در حال توسعه
تقویت کرده است.
کین گفت چین آماده است تا به طور مشترک ارزش های مشترک بشریت را ارتقا دهد و از چندجانبه گرایی واقعی حمایت کند.

موسی فکی ماهامات، به نوبه خود گفت: چین در مبارزه برای استقلال و آزادی ملی در کنار آفریقا می ایستد و همچنین تجربه نشان میدهد چین نیز در تلاش برای تسریع توسعه،احیا و قوی کردن در کنار آفریقا ایستاده و شایسته مشارکت در امور بین المللی است.
فکی ماهامات در ادامه تاکید کرد که آفریقا از حمایت قوی چین برای ادغام آفریقا در اقتصاد جهانی برای مبارزه با فقر، اتصال و توسعه منطقه تجارت آزاد با رعایت حقوق برابر قدردانی می کند و مشتاقانه منتظر همکاری با چین برای ایجاد این منطقه است، «جامعه آفریقایی-چینی در مواجهه با آینده ای مشترک در عصر جدید».
هر دو طرف اعتماد کامل خود را نسبت به چشم انداز روابط چین و آفریقا ابراز کردند و تأکید کردند که مبادلات در سطح بالا نزدیک تر، استراتژی های توسعه خود را بیشتر هماهنگ خواهند کرد و بر همکاری عملی تمرکز خواهند کرد.
چین بار دیگر بر تمایل چین برای ادامه ایفای نقش سازنده در حفظ صلح و امنیت در آفریقا تاکید کرد.
پس از این مذاکرات، هر دو طرف یک توافقنامه اقتصادی و فنی در مورد مراکز آفریقایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سایر اسناد همکاری امضا کردند و در مراسم تکمیل ستاد سازمان اپیدمی در یکی از حومه جنوبی آدیس آبابا شرکت کرد.

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress