مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم



بن بست در میدان نبرد «احتمالا ادامه می‌یابد» زیرا اوکراین پیشنهاد آتش بس روسیه را در میان کمک های تسلیحاتی غرب رد کرد.

وانگ چی
منتشر شده در گلوبال تایمز
ترجمه میر فخرایی

کارشناسان چینی روز جمعه هشدار دادند که بن بست درگیری روسیه و اوکراین در میدان نبرد احتمالاً همراه با آسیب زدن به زندگی و اقتصاد مردم ادامه خواهد داشت.
پس از آن که اوکراین پیشنهاد آتش بس ۳۶ ساعته روسیه در کریسمس ارتدکس را رد کرد، این تصمیم در زمانی کرفته شد که ایالات متحده و متحدان ناتو اعلام کردند که خودروهای جنگی زرهی را به اوکراین خواهند فرستاد.
به گفته تحلیلگران، این وضعیت نشان می دهد که شرایط برای گفتگوهای صلح بین روسیه و اوکراین هنوز کاملاً آماده نیست، زیرا کمک های تسلیحاتی به اوکراین نشان داده است که غرب همچنان در تلاش است به جای تلاش برای مصالحه از هر فرصتی برای شکست روسیه استفاده کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه دستور آتش بس ۳۶ ساعته در اوکراین را به مناسبت کریسمس ارتدکس صادر کرد.

بر اساس بیانیه ای که کرملین منتشر کرده است، رئیس جمهور روسیه به وزیر دفاع خود دستور داده است که از ساعت ۱۲ روز جمعه تا ساعت ۲۴ شنبه در سراسر جبهه درگیری در اوکراین آتش بس برقرار شود.

پوتین در بیانیه‌ای گفت: «از آنجایی که تعداد زیادی از مسیحیان ارتدوکس در منطقه جنگ زندگی می‌کنند، ما از طرف اوکراینی می‌خواهیم آتش‌بس اعلام کند تا به آنها اجازه دهد در مراسم کلیسا در شب کریسمس و همچنین در روز کریسمس شرکت کنند».
این اعلامیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، پاتریارک کریل اول، خواستار آتش بس شد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز روز پنجشنبه در تماس تلفنی با پوتین خواستار آتش بس شد. با این حال، رقبای روسیه همچنان مخالف این پیشنهاد هستند و به آن شک دارند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه در واکنش به این موضوع گفت: روسیه می‌خواهد از مراسم کریسمس به عنوان فرصتی برای جلوگیری از پیشرفت‌های اوکراین و استفاده از آرامش برای تقویت قدرت خود استفاده کند.
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور اوکراین، پیشنهاد روسیه را رد کرد و آن را «اختلاف افکنی و نفاق» خواند.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن گفت که روسیه با اعلام آتش‌بس تلاش می‌کند «کمی اکسیژن» برای تنفس پیدا کند.
همچنین روز پنجشنبه، کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده به همراه آلمان، خودروهای جنگی زرهی را برای تقویت قدرت نظامی کی‌یف به اوکراین می‌فرستند.
ایالات متحده خودروهای جنگی برادلی را به اوکراین ارسال می کند، در حالی که آلمان خودروهای جنگی پیاده نظام ماردر را ارسال می کند.
بر اساس گزارش فایننشال تایمز، دو طرف همچنین توافق کردند که باتری های موشکی پاتریوت اضافی به اوکراین صادر کنند.
فرانسه، یکی دیگر از متحدان آمریکا در ناتو نیز روز چهارشنبه پس از مذاکرات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و زلنسکی، موافقت کرد که تانک سبک AMX-10RC را به اوکراین عرضه کند.
ژانگ هونگ، پژوهشگر وابسته در موسسه مطالعات روسیه، اروپای شرقی و آسیای مرکزی آکادمی علوم اجتماعی چین، گفت که پیشنهاد آتش بس پوتین یک سیگنال برنامه ریزی نشده و ناخواسته برای کاهش تنش است.
ژانگ روز جمعه به گلوبال تایمز گفت: «این ممکن است یک ماهیگیری دیپلماتیک، تلاشی برای یافتن فضای آشتی جویانه یا ایجاد نوعی حسن نیت باشد. »

ژانگ در مورد پاسخ منفی اوکراین و ایالات متحده گفت که اختلاف نظر اصلی در درگیری اوکراین و روسیه بر سر مناطق ملحق شده اوکراین است، روسیه از مذاکرات صلح بر اساس وضعیت موجود استقبال می کند، در حالی که اوکراین و غرب خواستار بازگشت به مرز قبل از سال ۲۰۱۴ هستند.

ژانگ گفت: وقتی صحبت از مسائل اصلی سرزمین و حاکمیت می‌شود، دستیابی به اجماع برای روسیه، اوکراین و غرب تقریبا غیرممکن است.
یک آتش بس کوتاه، اختلافات گسترده در منافع طرفین را تغییر نخواهد داد.

یانگ جین، یکی دیگر از کارشناسان مطالعات اروپای شرقی در آکادمی علوم اجتماعی چین، به گلوبال تایمز گفت که برخی از کشورهای اروپایی دیگر از روسیه انرژی وارد نمی کنند، به همین دلیل است که آلمان و فرانسه در راستای کمک های نظامی به اوکراین فعالانه‌تر در کنار آمریکا هستند.

یانگ گفت که کمک های تسلیحاتی و وسایل نقلیه از سوی غرب به ارتش اوکراین کمک می کند تا شکاف خود را با روسیه کم کند و این بدان معناست که بن بست در میدان جنگ ادامه خواهد داشت.

«ادامه درگیری‌ها نه تنها به قیمت جان مردم تمام می‌شود و به اقتصاد آسیب می‌زند، بلکه به روان مردم آسیب می‌زند، و این چیزی که مردم صلح‌دوست جهان نمی توانند تحمل کنند.»

طی یک تماس ویدیویی بین رهبران چین و روسیه در 30 دسامبر 2022،
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین تاکید کرد که مسیر مذاکرات صلح، مسیر همواری نخواهد بود، اما تا زمانی که طرف‌های درگیر تسلیم نشوند، همیشه چشم‌اندازی برای صلح وجود خواهد داشت.

شی گفت که چین به موضع عینی و بی طرفانه خود ادامه خواهد داد، برای ایجاد هم افزایی در جامعه بین المللی و ایفای نقش سازنده در جهت حل مسالمت آمیز بحران اوکراین تلاش خواهد کرد.

یانگ گفت: موضع چین در مورد مناقشه روسیه و اوکراین بی طرف است و همواره خواستار حل و فصل سیاسی و صلح آمیز بوده است.

چین به عنوان یک کشور مهم مسئول، مایل به ایجاد شرایط برای صلح است.

این کارشناس افزود: با این حال، کلید حل بحران در دست چین نیست، بلکه هر دو طرف درگیری و نیروهای درگیر مانند آمریکا و ناتو هستند.

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress