مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

از تغییر رژیم تا تجزیه کشور: ناتو جاده ابریشم جدید چین را هدف قرار داده است.

در ناآرامی های اخیر در ایران، غرب در گزارش های روی فعالان جدایی طلب تمرکز کرده است. لاوروف اخیرا آمریکا را متهم کرد که قصد تجزیه روسیه را دارد. نابسامانی افغانستان و درگیری سوریه ثابت کرده است که استراتژی تغییر رژیم بشدت شکست خورده است. اکنون برنامه ناتو تلاش برای تجزیه کشورهای آسیایی است تا از این طریق مانع موفقیت پروژه راه ابریشم جدید چین شود.

تحلیلی از سید علیرضا موسوی
منتشر سده در روسیه امروز
مترجم میرفخرایی

در اجلاس اخیر سازمان همکاری شانگهای (SCO)، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از کشورهای عضو این گروه خواست تا از یکدیگر در مقابله با نفوذ قدرت خارجی حمایت کنند. او به انقلاب های رنگی اشاره کرد که می تواند بارها و بارها توسط غرب تحریک و به اجرا گذاشته شود.
رهبر جمهوری خلق با درک چشم انداز خطرات بزرگ در آینده نزدیک، اعلام کرد که کشورش یک مرکز آموزشی مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد کرد و ۲۰۰۰ افسر امنیتی از کشورهای سازمان همکاری شانگهای را طی پنج سال آینده آموزش خواهد داد.
سخنان او درست در زمان مناسبی بیان شد، زیرا چند ساعت پس از سخنرانی او، انبوهی از تظاهرکنندگان خشمگین در تهران و دیگر شهرهای ایران به خیابان ها آمدند و مرتکب خشونت و حمله های خرابکارانه شدند.
مرگ دلخراش یک بانوی ۲۲ ساله ایرانی به نام مهسا امینی در هفته های اخیر موجی از اعتراضات را در ایران به راه انداخت که به دلیل کمپین سازماندهی شده غرب بر سر این حادثه، به سرعت به شورش و خشونت تبدیل شد.
در هفته‌های اخیر، رسانه‌های غربی به دلیل کُرد بودن کشته‌شدگان، در گزارش‌های خود تلاش کرده‌اند جایگاه فعالان جدایی‌طلب در ایران را برجسته کنند. این تصادفی نیست، زیرا در چند روز گذشته شبه نظامیان ملی‌گرای کرد مسلح و گروه های تروریستی اسلامی به خشونت در استان های مرزی «کردستان» و «سیستان و بلوچستان» دست به تخریب زدند.
اسلامگرایان مسلح («جیش العدل») که هفته گذشته تلاش بیهوده برای یورش به سه کلانتری در شهر زاهدان در استان «سیستان و بلوچستان» را داشتند، در «رسانه های باکیفیت» غربی به عنوان تظاهرکنندگان مسالمت آمیز معرفی شدند که گویا این پلیس بوده که به بسوی آنها شلیک کرده است.
گزارش‌های غربی از ناآرامی‌های اخیر در شهر زاهدان ایران، بسیاری از ناظران را به یاد اوضاع سوریه می‌اندازد، زمانی که رسانه‌های برجسته غربی گروه‌های تروریستی مسلح را «اپوزیسیون» توصیف کردند.

از همان ابتدا، به اصطلاح «اپوزیسیون» سوریه ساختاری ناهمگون متشکل از واحدهای قومیتی – مانند کردها – و سازمان‌های اسلام‌گرای متعددی بود که هدف اعلام‌شده‌شان ایجاد یک دولت تروریستی اسلام‌گرا بود.
با این حال، تصرف افغانستان توسط طالبان پس از ۲۰ سال تهاجم ناتو و درگیری‌های سوریه نشان داد که استراتژی غرب برای تحریک یک تغییر رژیم به‌شدت شکست خورده است.
از زمان خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه، ناتو اکنون بیشتر به دنبال تجزیه کشورهای آسیایی است، برای مثال با تلاش برای تحریک «درگیری های قومی» در داخل کشورها. با این راه‌کار ظاهراً ناتو همچنین می خواهد از ساخت جاده ابریشم جدید چین و ادغام فزاینده کشورهای آسیایی در آن جلوگیری کند.
به همین دلیل، ناآرامی‌های اخیر در ایران بخشی از یک جنگ ترکیبی گسترده‌تر از سوی ناتو علیه ادغام فزاینده آسیایی است.
در جریان مناظره عمومی امسال سازمان ملل، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اخیرا کشورهای غربی را متهم کرد که می خواهند روسیه را «تجزیه» کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین مائو نینگ در آخر هفته گفت که پکن با تحریم‌های «غیرقانونی» که آمریکا علیه ایران وضع کرده است، مخالف است، از جمله به بهانه ناآرامی‌های جاری در این کشور.
«ما مخالف شروع انقلاب های رنگی در کشورها به نام دموکراسی و حقوق بشر هستیم. »
در این راستا می‌توان گفت که یک افغانستان بی‌ثبات و سقوط ایران در درگیری‌های قومی به این معناست که کریدورهای حمل‌ونقل چینی بین آسیا و اروپا نمی‌تواند ایجاد شود و صلح و رفاه در منطقه رویایی دور باقی خواهد ماند.

2 پاسخ به “از تغییر رژیم تا تجزیه کشور: ناتو جاده ابریشم جدید چین را هدف قرار داده است.”.

  1. حمید محوی

    مرگ نا بهنگام مهسا امینی در بازی زبانی در عرصۀ جنگ ترکیبی « فرصت طلائی » است

    لایک

  2. نور شمس

    در بالا دیدگاهی مطرح شده که صد فیصد با خواسته های رژیم خونخوار خامنه‌ای جلاد همخوانی دارد. چین و روسیه و کشورهایی که ایران را هم‌پیمان خود می‌دانند حداقل از روی انسانیت باید علیه جنایات و وحشیگری‌ها و آزادی‌کشی های این رژیم دیکتاتوری مذهبی صدا بلند کنند. نمیشود به خاطر دولت یک کشور، نفوس هشتاد میلیونی را که تحت ستم های جانکاه قرار دارند یکسره به فراموشی سپرد و اعتراض و آزادیخواهی شان را «تحریک غرب» نامید.

    پسندیده شده توسط 1 نفر

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress