مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم



سفیر ایالات متحده در تل آویو دست دولت اسرائیل برای فعالیت های احتمالی برای محافظت از کشور اسرائیل در برابر ایران، صرف نظر از اینکه واشنگتن توافق هسته ای با ایران را تمدید می کند یا خیر، باز گذاشت.

به گزارش راشا تودی، تام نایدز، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، گفته است که تجدید توافق هسته ای با ایران، متحد نزدیک آمریکا را از برداشتن گام هایی برای «حفاظت» از خود باز نمی دارد. ایالات متحده و ایران در حال حاضر در حال مذاکره با سایر کشورها برای احیای توافق هسته ای هستند که در سال ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت های جهانی منعقد شد و بعداً توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا لغو شد.

نایدس، سفیر آمریکا روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه ۱۲ اسرائیل گفت که ایالات متحده انتظار ندارد تل آویو حتی در صورت دستیابی به توافق نهایی با ایران «بایستاده و هیچ کاری علیه ایران انجام ندهد» این دیپلمات توضیح داد:

« ما بسیار صریح بوده‌ایم. اگر به توافق برسیم، دست اسرائیلی‌ها بسته نیست. اگر توافقی نداشته باشیم، قطعاً باز هم دست اسرائیلی‌ها هم بسته نیست.»
وی افزود: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، اسرائیل می تواند هر اقدامی را که برای حفاظت از خود را لازم میداند انجام دهد.

نایدز استدلال کرد که رئیس‌جمهور جو بایدن، با استفاده از «مسیر دیپلماتیک» «هر کاری در توان دارد انجام می‌دهد تا مطمئن شود ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند». اما به نظر می‌رسید که او به طور ضمنی طرفدار اقدام نظامی اسرائیل علیه این کشور باشد، حتی اگر تهران با آمریکا در مورد مناقشه هسته‌ای به توافق برسد.

سپاه پاسداران: حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس غیرقابل قبول است



ایران اصرار دارد که تاسیسات هسته ای این کشور برنامه نظامی ندارد و صرفا برای مقاصد تامین انرژی و معالجات پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. این ادعای ایران پیش از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸، بارها توسط آژانس تنظیم کننده هسته ای سازمان ملل تأیید شد. با وجود این، ایالات متحده تمام تحریم های قبلی علیه تهران و حتی بیشتر از آن را بازگرداند. سپس ایران تصمیم گرفت در اعتراض به عهد سکنی آمریکا در چارچوب تعهداتش بر درجه غنی سازی بیفزاید.

سفیر آمریکا در ادامه گفت که اسرائیل در جریان نتایج مذاکرات هسته ای قرار دارد و تل آویو «دقیقا می داند چه خبر است»، هرچند مقامات اسرائیلی گاهی از روند مذاکرات ناراضی هستند.

طبقه بندی سپاه پاسداران ایران، یک واحد نظامی زبده، به عنوان تروریست همچنان یکی از موارد اصلی اختلاف بین دو طرف است. با این حال، نایدز از افشای اینکه آیا دولت ایالات متحده این گروه را از لیست سیاه تروریست ها حذف خواهد کرد، خودداری کرد، علیرغم این گزارش هایی مبنی بر اینکه در حال بررسی این کار است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، آخر هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با اشاره به نگرانی درباره سپاه پاسداران، علیه چنین تصمیمی صحبت کرد.
در این کنفرانس مطبوعاتی، دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «هیچ تفاوتی» بین واشنگتن و تل‌آویو در مورد مواضع آنها در قبال ایران که مجهز به سلاح هسته‌ای باشد وجود ندارد و او متعهد شد که دو طرف «با یا بدون توافق» «… برای مقابله با رفتار بی ثبات کننده ایران در منطقه» به همکاری با یکدیگر ادامه خواهند داد.
اسرائیل پیش از این از توافق هسته ای اولیه با ایران انتقاد کرده بود و بیش از بیست سال است که تهران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم میکند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، این توافق را نوعی مماشات خطرناک با ایران دانست و تاکید کرد که بندهایی در برجام در مورد محدودیت های هسته ای در نهایت به ایران اجازه می دهد تا بمب هسته ای بسازد. نفتالی بنت همچنین این توافق را یک زمینه خواند که «فقط چند سال عمر خواهد داشت» و اشاره کرد که پس از پایان یافتن این توافق هسته ای، این اسرائیل است که باید هزینه یک ایران پر قدرت را بپردازد.

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress