مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

با افزایش روند ورود پناهجویان به انگلیس از مسیر پر خطر گذرگاه کانال مانش، دولت این کشور در اقدامی که ابعاد قانونی آن چندان روشن نیست درصدد انتقال این افراد به کشور آلبانی است.

دولت لندن امیدوار است تا از طریق توافق با تیرانا، پناهجویان را که با استفاده از قایق‌های بادی خود را به خاک انگلیس می‌رسانند ظرف هفت روز به آلبانی منتقل کند و به این ترتیب به آنچه انگلستان آن را به بحران پناهجوی می نامد را پایان دهد. از نظر دولت انگلیس چشم انداز انتظار طولانی در آلبانی در حالی که درخواست‌های پناهندگی در انگلیس بررسی می‌شود می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده دربرابر تلاش برای پناهندگی به انگلیس عمل کند.

منابع خبری انگلیس از مذاکرات پشت پرده لندن و تیرانا برای ایجاد یک مرکز پناهندگی در آلبانی خبر می‌دهند. این تحول در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد انگلیس از توافق با فرانسه برای مهار ورود پناهجویان به این کشور نا امید شده است.

انگلیس تیر ماه گذشته توافق کرد تا برای ممانعت از ورود پناهجویان از گذرگاه کانال مانش ۵۴ میلیون پوند به فرانسه کمک کند. بر اساس توافق صورت گرفته که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، فرانسوی‌ها موافقت کردند تا تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا ۲ برابر کنند و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش داده تا از تردد مهاجران به انگلیس جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین تعهد کردند که با استفاده از کمک مالی انگلیس پناهگاه‌های بیشتری را برای آوارگان در فرانسه ایجاد کنند تا از پناهنده شدن به انگلیس منصرف شوند. این توافق میان جرالد دارمانین و پریتی پتل وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس منعقد شد.

بر اساس توافق صورت گرفته، بیشتر قرار بود عملیات در فرانسه متمرکز شود تا اقدام پناهجویان در همان نقطه متوقف شود. اما بدبینی فزاینده ای در انگلیس نسبت به توافق با فرانسه در حال شکل‌گیری است. با وجود فرارسیدن زمستان، بحران در کانال مانش در حال بدتر شدن است، به طوری که پنجشنبه گذشته، شمار افرادی که به قصد پناهندگی از کانال مانش وارد این کشور شده‌اند به بالاترین سطح رسید.
لازم به تذکر است که دولت بریتانیا به هر طریق ممکن مانع ورود پناهجویان به خاکش می شود که این امر خود غیرقانونی بوده و وقتی آنها به خاک بریتانیا وارد شدند و حق اخراج آنها و یا بازپس دادن آنها بدون رسیدگی به پرونده تقاضای پناهندگی آنها را ندارند و فرستادن آنها به آلبانی کاملاً غیرقانونی می باشد در ضمن تعداد پناهندگانی که در ما ماه های گذشته وارد بریتانیا شدند کمتر از ۳ هزار نفر بوده است و این در مقایسه با تعداد پناهندگانی افغانستانی که وارد خاک ایران و یا پاکستان شده‌اند بیشتر شبیه یک لطیفه می ماند.

به گزارش نشریه تایمز لندن، قانون جدید دولت انگلیس برای «پس زدن» قایق مهاجران به فرانسه غیر قابل اجرا نیست. محدودیت‌های قانونی برای عملیات کشتی‌های مرزی که مانع عبور مهاجران به انگلیس شوند به حدی زیادی است که هرگز در عمل اتفاق نمی‌افتد.

اختلافات اخیر با فرانسه بر سر حق ماهیگیری نیز تلاش‌ها برای متوقف کردن مهاجرت به انگلیس را تحت الشعاع قرار داده است. پاریس و لندن دیروز درباره ادعای طرف انگلیسی مبنی بر اینکه فرانسه باید از عبور صد درصد مهاجران جلوگیری کنند به اختلاف برخوردند.

یک منبع دولتی به تایمز گفت که در زمان حاضر انتقال پناهجویان به یک کشور خارجی بهترین گزینه است چون هیچ روش دیگری کارآمد نیست. با این حال، وزارت کشور انگلیس در مورد هرگونه معامله با آلبانی محتاط بوده و این گفت‌وگوها را در «روزهای اولیه» توصیف می‌کند.

البته بنابر نوشته رسانه های داخلی انگلستان طرح انتقال پناهندگان به آلبانی هزینه قابل توجهی را بر دولت انگلیس تحمیل خواهد کرد . طبق محاسبات به عمل آمده هزینه پرواز و اقامت در آلبانی حدود یک صد هزار پوند به ازای هر مهاجر محاسبه می‌شود. این بیش از دو برابر هزینه ای است که در انگلستان و ولز برای نگه داشتن یک زندانی!! به مدت یک سال هزینه می شود.

دولت همچنین جزئیات قانونی این طرح و نحوه عملکرد مراکز مهاجرتی را ارائه نکرده است. این در حالیست که انگلیس نمی تواند پناهجویان را برخلاف میل آنها در این مراکز بازداشت کند زیرا این امر ناقض قوانین بین المللی است.

پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس یکسال است که به دنبال مکان مناسب برای ایجاد یک مرکز مهاجرتی خارج از کشور است. استرالیا سالهاست به این روش غیر انسانی را آورده و در کمال وقاحت پناهندگان را به گینه نو اعزام می‌کرد اما اکنون از جزیره نائورو در اقیانوس آرام استفاده می کند این پناهندگان در این جزایر کوچک در بدترین شرایط به سر برده و دچار ناراحتی های روحی و جسمانی بسیار خطرناک شده اند به طوری که بسیاری از آنها دست به خودکشی می زنند. پاتل هم امیدوار است که سیاست مشابهی را در انگلیس اجرا کند.

ایالات متحده آمریکا نیز پس از اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق از عراق آنان را روانه آلبانی کرد و آنان سال‌هاست که در آن کشور مشغول گذراندن ایام عمر خود می باشد در انتظار ورود به یک کشور اروپایی و آمریکا به سر می‌برد.


واکنش تند آلبانی به طرح ضدمهاجرتی انگلیس
سفیر آلبانی در لندن طرح انتقال پناهجویان به انگلیس به کشورش را که از سوی برخی مقامات لندن مطرح شده، تکذیب کرد.

«کی‌ریاکو کی‌رکو» در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «ال‌بی‌سی» انگلیس خاطر نشان کرد که «هیچ مذاکره ای» بین دو کشور در این زمینه انجام نشده است. وی افزود: «می‌توانم بگویم که این یک خبر کاملا جعلی است، زیرا همانطور که نخست‌وزیر اعلام و وزیر امور خارجه نیز توییت کرد، هیچ مذاکره‌ای بین آلبانی و انگلیس در مورد مراکز مهاجرتی وجود ندارد».

با افزایش روند ورود مهاجران غیرقانونی به انگلیس از مسیر پر خطر گذرگاه کانال مانش، رسانه‌های انگلیس گزارش دادند که دولت این کشور درصدد انتقال این افراد به کشور آلبانی است.

دولت لندن در اقدامی که ابعاد قانونی آن چندان روشن نیست امیدوار است تا از طریق توافق با تیرانا، مهاجران غیرقانونی را که با استفاده از قایق‌های بادی خود را به خاک انگلیس می‌رسانند ظرف هفت روز به آلبانی منتقل کند و به این ترتیب به بحران مهاجران پایان دهد. از نظر دولت انگلیس چشم انداز انتظار طولانی در آلبانی در حالی که درخواست‌های پناهندگی در انگلیس بررسی می‌شود می‌تواند به عنوان یک عامل بازدارنده دربرابر مهاجرت غیرقانونی به انگلیس عمل کند.

اما سفیر آلبانی گفت که مذاکرات بین کشورش و انگلیس در این زمینه «صفر است» او در پاسخ به سووال که آیا هرگز «مجموعه ای از شرایط» وجود خواهد داشت که نظر او را تغییر دهد بیان داشت: موضع نخست وزیر من دیروز هنگامی که گفت آلبانی هرگز مرکز رسیدگی به مهاجران غیرقانونی نخواهد بود، کاملا واضح بود.

مقامات انگلیس می‌گویند که مذاکرات پشت پرده‌ای برای انتقال مهاجران غیرقانونی به کشورهای خارجی در جریان است. دومینیک راب، وزیر دادگستری و معاون نخست وزیر انگلیس گفت که ایده پشت این طرح ها کاهش «عامل کشش» انگلیس برای کاهش «جریان» مهاجرانی است که از فرانسه از طریق کانال مانش عبور می کنند. او با این حال بیان داشت که «از صحبت در مورد نام کشورها خودداری می‌کند».

این تحول در حالی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد انگلیس از توافق با فرانسه برای مهار مهاجرت غیر قانونی به این کشور نا امید شده است.

انگلیس تیر ماه گذشته توافق کرد تا برای مهار مهاجرت غیر قانونی از گذرگاه خطرناک کانال مانش ۵۴ میلیون پوند به فرانسه کمک کند. بر اساس توافق صورت گرفته که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، فرانسوی‌ها موافقت کردند تا تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا ۲ برابر کنند و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش داده تا از تردد مهاجران به انگلیس جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین تعهد کردند که با استفاده از کمک مالی انگلیس پناهگاه‌های بیشتری را برای آوارگان در فرانسه ایجاد کنند تا از مهاجرت به انگلیس منصرف شوند. این توافق میان جرالد دارمانین و پریتی پتل وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس منعقد شد.

بر اساس توافق صورت گرفته، بیشتر قرار بود عملیات در فرانسه متمرکز شود تا اقدام مهاجران در همان نقطه متوقف شود. اما بدبینی فزاینده ای در انگلیس نسبت به توافق با فرانسه در حال شکل‌گیری است. با وجود فرارسیدن زمستان، بحران در کانال مانش در حال بدتر شدن است، به طوری که پنجشنبه گذشته، شمار افرادی که به صورت غیرقانونی از کانال مانش وارد این کشور شده‌اند به بالاترین سطح رسید.

پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس یکسال است که به دنبال مکان مناسب برای ایجاد یک مرکز مهاجرتی خارج از کشور است. پیشتر نام چند کشور دیگر از جمله ترکیه، جزیره «من» و جبل‌الطارق مطرح بود که متعاقبا تکذیب شد.

برچسب‌ها

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress