مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

sanktion


German-Foreign-Policy.com

ترجمه حميد بهشتي

در برلین روزانه طرح هایی برای خنثی نمودن اثر تحریم های فرا مرزی آمریکا تهیه می گردند. زیرا این تحریم ها نه فقط علیه روسیه و ایران می باشند بلکه همچنین علیه سایر کشورها نیز اعمال می گردند.


tahrim_world
نقشه جهانی تحریم ها – 1

برلین/مسکو(گزارش ویژه) – از جانب شرکت های آلمانی شکایت از تحریم های ضد روسیه افزایش یافته است. سبب آن، فقط تحریم های اتحادیه اروپا نیست که اخیرا از جمله نخست وزیر ایالت زاگسِن، میشائیل کرتچمر (عضو CDU) و نیز نخست وزیر ایالت نیدِر راگسِن، اشتفان وَیل (عضو SPD) علیه آن اعلان موضع نموده اند. شرکت های آلمانی اعلام خطر نموده اند که برای اقتصاد آلمان زیان های دائمی به خاطر باختن بازار به چین ایجاد خواهد گشت. اما اعتراض به تحریم های آمریکا علیه روسیه که واشنگتن از 2019 بدون کسب توافق اتحادیه اروپا اعمال نموده و برای شرکت های خارجی- یعنی بطور فرامرزی نیز- مصداق دارند، رو به تشدید است. در صورت عدم رعایت مقررات تحریمی (مربوط به اوت 2017) تا به میزان یک میلیون دلار جریمه و در موارد ویژه حتا زندانی چند ساله نیز مجرمین را تهدید می کند. دفتر معاملاتی آلمان و روسیه خسران های مربوطه را که بخاطر تحریم های فرا مرزی تا کنون ایجاد گشته اند به چندین میلیارد یورو تخمین می زند. برلین در فکر اقدامات متقابل است.

درخواست پایان تحریم ها

این تقاضا که تحریم های اتحادیه اروپا نسبت به روسیه برطرف گردند در ماه ژوئن با شدت بیشتری مطرح گشت. از جمله نخست وزیر ایالت زاگسن، میشائیل کرتچمر (عضو CDU) که در 7 ژوئن در مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورک حضور یافته و با رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین ملاقاتی داشت آن را مطرح نموده است. از آن زمان از کرتچمر سیاستمداران پرنفوذ دیگر آلمانی پیروی کرده اند، از جمله رئیس دولت ایالت نیدر زاگسن، اشتفان وَیل (عضو SPD). البته شورای اتحادیه اروپا بر طول زمان این تحریم ها افزوده است: بدانهائی که فقط به کریم مربوط می گردند، در 20 ژوئن، تا 23 ژوئیه 2020 و بدانهائی که به تمامی بخش های اقتصاد روسیه مربوط می گردند در 27 ژوئن، تا 31 ژانویه 2020. با اینحال طلب بازگشت از سیاست تحریم همچنان مطرح است. درخواست مزبور مبنی بر این است که اقدامات تحریمی به صورت گام بگام برطرف گردند. این مطلب را در پایان ماه ژوئن از نخست وزیر ایالت فُرپُمِرن، مانوئلا شوزیک نقل کرده اند. [1] در آغاز هفته جاری رئیس موقت فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در مجلس آلمان، رُلف موتسِنیش اعلام نمود که به برطرف گشتن گام بگام این تحریم ها امیدوار است.[2] مقامات اقتصاد آلمان نیز از این خواسته ها حمایت می نمایند.

از دست دادن دائمی بازار

علت اصلی این تشویش این است که بخاطر مسدو گشتن و عدم اطمینانی که بدنبال تحریم ها ایجاد می گردند، همواره بخش بیشتری از بازار روسیه را آلمان برای مدت زیادی از دست بدهد و بنا بر اعلام خطر ریاست اتحادیه ماشین سازان آلمان VDMA ، کارل مارتین وِلکِر، این تحریم ها موقعیت اقتصاد آلمان در روسیه را نه بطور کوتاه مدت، تضعیف خواهد ساخت. عدم تحویل محصولات آلمان موجب خلعی گشته و «جای آن را سایر کشورها پر می کنند» [3] به گفته ولکر بیش از همه، این بازار به دست چین خواهد افتاد و به احتمال قوی هم برای همیشه. نظیر این فرایند مشمول محصولات کشاورزی نیز می باشد که از اقدامات متقابل روسیه خسارت می یابند. به گفته رئیس اتحادیه کشاورزان آلمان، یوآخیم روک وید، میزان فروش مربوطه سالانه 1,6 میلیارد یورو می باشد: که «این بازار از دست رفته است». زیرا روس ها طرف های معامله جدیدی یافته و یا خودشان – مانند مورد تولید شیر- میزات تولید داخلی را وسعت داده اند. بگفته روک وید اینکه آیا ما هرگز به میزان سابق بازار دست یابیم –»به هیچ وجه معلوم نیست». [4]

عدم هماهنگی میان آمریکا و اروپا

در مورد تحریم های اتحادیه اروپا نسبت به روسیه، اقتصاد آلمان توانست تا حدی به کمک دولت این کشور بازارهای جایگزینی بدست آورد، در حالیکه بخش های محوری معاملات میان آلمان و روسیه، از جمله در زمینه گاز، بطور سیستماتیک از تحریم مصون ماند. ایالات متحده آمریکا در طول ریاست جمهوری اوباما همواره با اتحادیه اروپا هماهنگی مینمود و به همین خاطر نیز شرکت های آلمانی هیچ کونه در گیری در مورد معاملات خود با آمریکا نداشتند. اما این امر از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به کلی تغییر یافت. بدین ترتیب در اوت 2017 مقررات تحریمی CAATSA (Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act) جاری گشت که نه تنها مشمول تحریم های مربوط به روسیه گشت، بلکه معاملات مربوط به سایر کشورها را نیز شامل گشت. و در این مورد دیگر با برلین یا بروگسل هماهنگی صورت نگرفت. البته دولت ترامپ از قراردادهای موجودی که پیش از بکار افتادن CAATSA بسته شده بودند حفاظت و از شمول آن بر معاملات سایر کشورها چشم پوشی نمود. این امر با بکار افتادن تحریم های جدید CAATSA در آوریل و ژوئن 2018 تغییر یافت.

شباهت با تحریم های مربوط به ایران

این برای شرکت های آلمانی اولا هیچ گزینشی را باقی نگذارد، زیرا متون مقررات تحریم ها غالبا دارای فرمولبندی های مبهم است، بطوری که حتا آنگاه که معامله ای ظاهرا برای آنها مطمئن بنظر رسد، هنوز نیز یک ریسک نهایی باقی میماند. و ثانیا این ریسک بزرگ است: در صورت عدم رعایت مقررات CAATSA همانگونه که شورای شرق- انجمن اروپای شرقیِ مربوط به اقتصاد آلمان در سال گذشته تشخیص داد «جرائم نقدی تا به میزان یک میلیون دلار» رسیده و در شرایط ویژه حتا «زندانی چند ساله» نیز مجرمین را تهدید می کند.[5] به هر حال سیاست آمریکا غیرقابل پیش بینی است و باید همواره حساب این را کرد که سایر سرمایه داران کلان روسیه با مجموعه های تحت حاکمیتشان به همکاری کشانده شوند». بنا به اخطار شورای شرق این امر می تواند با توجه به مناسبات ثروت در اقتصاد روسیه در کوتاه ترین مدت سبب آن گردد » که هر معامله ی چشمگیری برای اتحادیه اروپا غیر ممکن گردد». در واقع نیز تحریم های دیگری در راه اند. زیرا کنگره آمریکا قرار است مقرراتی موسوم به «پیسا» PEESA را (Protecting Europe’s Energy Security Act) به تصویب رساند که تحریم علیه تأمین کنندگان لوازم لوله کشی گاز Nord Stream2 را شامل خواهد گشت.[6] در 13 فوریه گذشته طرح مقرراتی موسوم به (Defending American Security from Kremlin Aggression Act) به کنگره آمریکا عرضه گشت که شامل بر اقداماتی علیه فساد مالی به سود رئیس جمهور، پوتین و نیز علیه بخش فاینانس روسیه می گردد. مقررات مزبور (DASKA) قرار است فرا مرزی اعمال گردد[7]. دوایر اقتصاد آلمان مدت هاست تشابهات موازی با تحریم های آمریکا علیه ایران را در این مقررات مشاهده نموده اند.

خسارات میلیاردی

نتیجه ی این تحولات این است که صدای قوی شکایات مربوطه نه فقط در مورد تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، بلکه بیش از آن در مورد تحریم های فرا مرزی آمریکا علیه مسکو بلند شده است. به گفته ی راینر زِهله، رئیس دفتر معاملات خارجی آلمان و روسیه (AHK) که پیش تر رئیس هیئت رهبری شرکت وینترشل و اکنون رئیس OMV می باشد، شرکت های آلمانی «هدف تحریم های خودسرانه جدید آمریکا» می گردند: «اینگونه تحریم ها اثر معکوس داشته، اهداف مورد نظر را کنار زده، موجبات شکاف میان آمریکا و اروپا و در درازمدت به همه طرف های مربوطه خسارت وارد می سازند».[8] بر طبق یک همه پرسی که میان 141 شرکت صورت گرفت، پرسش شوندگان، ارزش معاملاتی را که بخاطر تحریم های آمریکا از دست می دهند به 1,1 میلیارد یورو تخمین زده اند. و به برداشت عضو هیئت رئیسه AHK، ماتیاس شِپّ «با محاسبه برای کل اقتصاد آلمان میزان این خسارات به 4500 شرکتی که در معاملات روسیه سهیم اند، به میلیاردها یورو خواهد رسید».

اقدامات متقابل

در برلین روزانه طرح هایی برای خنثی نمودن اثر تحریم های فرا مرزی آمریکا تهیه می گردند. زیرا این تحریم ها نه فقط علیه روسیه و ایران می باشند بلکه همچنین علیه سایر کشورها نیز اعمال می گردند.


پاورقی ها

[1] SPD-Chefin Schwesig zweifelt an Russland-Sanktionen. waz.de 29.06.2019.

[2] Florian Girwert: Russland-Sanktionen der EU: Rolf Mützenich (SPD) setzt auf Konfliktlösung. tlz.de 03.07.2019.

[3] Maschinenbau-Präsident: «Wir brauchen mehr Tüftler». augsburger-allgemeine.de 13.06.2019.

[4] Bauernpräsident Rukwied warnt vor Illusionen im Russland-Geschäft. haz.de 24.06.2019.

[5] Positionspapier: Neue US-Sanktionen gegen Russland – Auswirkungen auf die deutsche Wirtschaft. Zusammenfassung der Ergebnisse einer Umfrage unter den Mitgliedern des Ost-Ausschuss – Osteuropavereins der Deutschen Wirtschaft. Berlin, 01.06.2018.

[6] S. dazu Pipelines im Visier und Die Macht der Röhren.

[7] S. dazu Sanktionskrieg gegen Russland.

[8] Deutsche Wirtschaft verliert Milliarden wegen US-Sanktionen und fordert von Bundeskanzlerin Merkel mehr Russland-Engagement. russland.ahk.de 26.06.2019.

با تشکر از  تلاکسکالا

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress