تاریخی, سرتیتر
Comments 2

دومنیکو لوزردو تاریخ نگار مارکسیست درگذشت

domenico_losordo_8u

نوید نو

دومنیکو لوزورد برجسته ترین تاریخ نگار مارکسیست ایتالیا در 28 ژوئن 2018گذشت . او در 14 نوامبر 1941 در سانیساندرو دی باری ایتالیا متولد شد. در سال 1963 دکترای خود را از دانشگاه اربینو دریافت کرد . او استاد فلسفه در دانشگاه اربینو  و نیز رئیس انجمن بین المللی هگل مارکس برای اندیشه دیالکتیکی بود .

دومنیکو لوزورد برجسته ترین تاریخ نگار مارکسیست ایتالیا در 28 ژوئن 2018گذشت . او در 14 نوامبر 1941 در سانیساندرو دی باری ایتالیا متولد شد. در سال 1963 دکترای خود را از دانشگاه اربینو دریافت کرد . او استاد فلسفه در دانشگاه اربینو  و نیز رئیس انجمن بین المللی هگل مارکس برای اندیشه دیالکتیکی بود .

لوزوردو عبارت توتالیتاریانیسم را به ویژه در کارهای هانا ارنت مورد انتقاد قرار داد. او استدلال می کرد که توتالیاربانیسم با ریشه تئولوژی مسیحی عبارتی چند لایه است و به کار بردن آن در فضای سیاسی مستلزم استفاده از نمادسازی گرایی انتزاعی است که عناصر جدا شده از واقعیت تاریخی را برای برابر قرار دادن رزیم های فاشیسم و اتحاد شوروی مورد استفاده قرار می دهد و بیشتر از آن که ناشی ار تحقیق روشنفکرانه باشد ، در خدمت کمونیسم ستیزی روشنفکران عصر جنگ سرد قرار دارد .

لوزوردو لیبرالیسم : یک ضد تاریخ را نوشت که به شدت منتقد سنت های روشنفکری اروپایی است . او استدلال می کند که لیبرالیسم ، که بر اهمیت آزادی فردی تاکید می کند، با تاریخ طولانی از محروم کردن مردم از حقوقشان مشخص می شود که به نژاد پرستی ، بردگی و نسل کشی منجر می شود.

لوزوردو تاکید می کند که ریشه های فاشیسم و سوسیالیسم ملی را باید در آن چه سیاست های » استعمارگرانه» و «امپریالیستی» غرب دیده می شود یافت. او موضع روشنفکری و سیاسی روشنفکران مدرنیته را مورد بررسی قرار می دهد . به نظر او ، کانت و هگل بزرگترین متفکران مدرنیه بودند ، در حالی که نیچه بزرگترین منتقد آن بود .

لوزردو از مارکسیست های شناخته شده معاصر در ایران نیز هست که آثاری از او اعم از مقاله و کتاب به فارسی بر گردانده و منتشر شده است .

آثار لوزوردو :

خود سانسوری و سازش در اندیشه سیاسی کانت 1983

هگل ، مسئله ملی ، احیا . مفروضات و پیشرفت های مبارزه سیاسی 1983

بین هگل و بیسمارک . انقلاب 1848 و بحران فرهنگی المان 1983

در صدمین سال تولد گنورگ لوکاچ 1885-1985همراه با پاسکال سالوچی و لیویو شیرولو 1986

مارکس و انتقاد های او 1987

مصیبت المان و تصویر هگل 1987

دگر دیسی مدرن 1986 اصلاح شده در 1988

هگل ، مارکس و سنت آزادی . آزادی ، برابری ، دولت 1988

غروب غرب ؟ 1989

مردم شناسی ، عمل ، رهایی 1990

نابرابری – برابری 1989

عمل . چگونه خود را در جهان شرقی کنید 1991

جامعه ، مرگ ، غرب . هایدگر و ایدئولوژی جنگ 1991

هگل و آزادی های مدرن 2011

انقلاب فرانسه و قلسف کلاسیک المان1993

دموکراسی بناپارتیسم . پیروزی و نزول رای عمومی 1993

مارکس و قرن بیستم تاریخی2009

گرامشی و ایتالیا 1992

 جمهوری دوم ، آزادی ، فدرالیسم ، پسا فاشیسم 1994

نویسنده ، بازیگر ، اقتدار1996

ریوزیونیسم تاریخی

 اتوپیا و وضعیت استثنا . در باره تجربه تاریخی سوسیالیسم واقعی 1996

ظهور و سقوط جمهوری ها 1997

لنین و قرن  بیستم 1997

متافیزیک ، جهان پنهان 1997

انتونیو گرامشی از آزادی خواهی تا «کمونیسم انتقادی» 1997

از برادران اسپاونتا تا گرامشی ، برای تاریخ سیاسی –اجتماعی خوش شانسی هگل در ایتالیا1997

هگل و گرامشی . فلسفه و مسئله ملی بین انقلاب و ارتجاع 1997

 نیچه 1998

از خاورمیانه تا بالکان.طلوع خون قرن امریکایی 1999

 بنیادگرایی 1999

اتحاد جماهیر شوروی . تعادل یک تجربه 1997

فرار از تاریخ ؟1999 و بعد فرار از تاریخ انقلاب روسی و انقلاب چینی امروز 2005

چپ ، چین و امپریالیسم 2000

تاریخ پنجاه ساله جمهوری خلق چین 2001

از نظریه دیکتاتوری پرولتاریا تا گولاگ ؟ در ترجمه و مقدمه مانیفست حزب کمونیست کارل مارکس و فردریش انگلس 2003

تضاد لیبرالیسم 2005

سنت فلسفی ناپلی و انجمن ایتالیایی برای مطالعات فلسفی 2006

مشروعیت و نقد مدرن . درباره مارکسیسم انتونیو گرامشی 2007

زبان امپراطوری . واژگان ایدئولوژی امریکایی 2007

استالین . تاریخ و نقد یک افسانه سیاه 2008

عدم خشونت . حکایتی خارج از افسانه 2014

علاقمندان می توانند ترجمه کتاب استالین او را از این آدرس ها دریافت و مطالعه کنند

 جلد اول

جلد دوم

لطفا نگاه کنید به جستجو در مجله هفته در مورد دومه نیکو لوسوردو

۱ دیدگاه

  1. گاهنامه هنر و مبارزه says

    یادش زنده بماند. مقاله های دومینیکو لوسوردو معمولاً در مرکز پژوهشهای جهانی سازی منتشر می شد و من نیز شانس آن را داشتم که چند مقاله از او ترجمه کنم. ولی مدت مدیدی بود که چیزی از او منتشر نمی شد. احتمالاً با بیماری دست و پنجه نرم می کرده.
    در فهرست آثار او در اینجا دست کم جای یکی از آثار او خالی ست : «علیه تاریخ لیبرالیسم» ترجمۀ فرانسه Contre-Histoire du Libéralisme سال 2006. خیلی دوست داشتم که این کتاب را دست کم بخش هائی از آن را بفری ترجمه کنم ولی متأسفانه به دلیل کپی رایت و تحریمی که روی ایران سنگینی می کند که تنها به تحریمهای اعلام شده محدود نمی شود، و به دلیل ساسیت حمایت تروریسم از سوی کشور فرانسه و حضور گروه های ایرانی مبتذل و سرمایه دارهای ایران که پیوسته سالانه ده ها میلیارد دلار از ایرانی به کشورهای اروپائی و غربی خارج می کنند (یعنی درآمد فروش کالاهایشان در ایران را به ایران بازنمی گردانند) فعالیتهای فرهنگی تقریباً به نقطۀ صفر رسیده است و ما در غرب حزب کمونیست ایرانی و یا دارو دستۀ متشکل کمونیستی که بتواند ابزار کار مبارزۀ طبقاتی در اختیار داشته باشد و به مبارزین کمونیست در مبارازاتشان چارچوب مؤثری بدهد وجود ندارد. اختناق دستگاه دین اسلام و بورژوازی معامله گر که صاحب اصلی درآمد نفت ایران است از یکسو و کپی رایت از سوی دیگر، حتا کار ترجمۀ داوطلبانه و رایگان را نیز، می توانم بگویم، که ممنوع کرده و مجازات خواهد کرد. این است مفهوم واقعی حقوق بشر و آزادی بیان ( برای مثال در فرانسه).

    حمید محوی

    دوست داشتن

  2. حمید محوی says

    یادش زنده بماند. مقاله های دومینیکو لوسوردو معمولاً در مرکز پژوهشهای جهانی سازی منتشر می شد و من نیز شانس آن را داشتم که چند مقاله از او ترجمه کنم. ولی مدت مدیدی بود که چیزی از او منتشر نمی شد. احتمالاً با بیماری دست و پنجه نرم می کرده.
    در فهرست آثار او در اینجا دست کم جای یکی از آثار او خالی ست : «علیه تاریخ لیبرالیسم» ترجمۀ فرانسه Contre-Histoire du Libéralisme سال 2006. خیلی دوست داشتم که این کتاب را دست کم بخش هائی از آن را بفری ترجمه کنم ولی متأسفانه به دلیل کپی رایت و تحریمی که روی ایران سنگینی می کند که تنها به تحریمهای اعلام شده محدود نمی شود، و به دلیل ساسیت حمایت تروریسم از سوی کشور فرانسه و حضور گروه های ایرانی مبتذل و سرمایه دارهای ایران که پیوسته سالانه ده ها میلیارد دلار از ایرانی به کشورهای اروپائی و غربی خارج می کنند (یعنی درآمد فروش کالاهایشان در ایران را به ایران بازنمی گردانند) فعالیتهای فرهنگی تقریباً به نقطۀ صفر رسیده است و ما در غرب حزب کمونیست ایرانی و یا دارو دستۀ متشکل کمونیستی که بتواند ابزار کار مبارزۀ طبقاتی در اختیار داشته باشد و به مبارزین کمونیست در مبارازاتشان چارچوب مؤثری بدهد وجود ندارد. اختناق دستگاه دین اسلام و بورژوازی معامله گر که صاحب اصلی درآمد نفت ایران است از یکسو و کپی رایت از سوی دیگر، حتا کار ترجمۀ داوطلبانه و رایگان را نیز، می توانم بگویم، که ممنوع کرده و مجازات خواهد کرد. این است مفهوم واقعی حقوق بشر و آزادی بیان ( برای مثال در فرانسه).

    حمید محوی

    دوست داشتن

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

w

درحال اتصال به %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.