مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

بشار اسد رئيس جمهور سوريه در مصاحبه با روزنامه يوناني «کاتيمرني» به سوالات متعدد خبرنگار اين روزنامه درباره تحولات سوريه پاسخ داد.
در زير مشروح اين مصاحبه را مي خوانيد..
سوال: اجازه بدهيد نخستين سوال را مطرح کنم.همانطور که مي دانيد اتهاماتي از سوي آمريکا و اروپائي ها درباره استفاده از سلاح هاي شيميايي مطرح شده است و پس از آن حملاتي صورت گرفت ..پاسخ شما به اين موضوع چيست ؟ آيا حمله شيميايي صورت گرفته است ؟ آيا شما مسئول اين حمله هستيد؟
بشار اسد: نخست اينکه ما ديگر از سال دو هزار و سيزده زرادخانه سلاح شيميايي در اختيار نداريم و در اين زمينه سازمان بين المللي منع سلاح هاي شيميايي تحقيق بعمل آورده است.کاملا با اسناد و مدارک مشخص شده است که ما چنين سلاحي نداريم .دوم اينکه حتي اگر در اختيار داشتيم به چندين علت هرگز از آن استفاده نمي کرديم . اما اجازه دهيد اين دو مسئله را کنار بگذاريم و حتي فرض کنيم که ارتش، سلاح شيميايي در اختيار داشت. چه وقت بايد از آن استفاده شود؟ پس از پايان نبرد ؟ تازه اگر به استفاده از آن نيازي پيدا مي کردند، اين مسئله بايد در بحبوحه نبرد يا زماني که تروريست ها در حال پيشروي بودند، صورت مي گرفت نه زماني که ارتش نبرد را به پايان رسانده و تروريست ها تسليم شدند و آمادگي خود را براي ترک منطقه اعلام کردند و ارتش به صورت کامل کنترل منطقه را به دست گرفته است. روايت غربيها (درباره استفاده از سلاح شيميايي) پس از پيروزي ارتش سوريه بر تروريست ها مطرح شده نه قبل از آن . واقعيت اينکه وقتي نبرد را به پايان رسانديم گفتند «شما از سلاح شيميايي استفاده کرديد».
دوم اينکه، مسئله مربوط به استفاده از سلاح کشتار جمعي در منطقه پر جمعيتي مانند دوماست؛ منطقه اي که ادعا شده در آن از اين سلاح ها استفاده شده و از قرباني شدن چهل و پنج نفر در آن سخن به ميان آمده است . زماني که از سلاح کشتار جمعي در يک چنين مناطقي استفاده مي شود، بايد متعاقب آن صدها يا چه بسا هزاران قرباني بجاي گذاشته باشد.
سوم اينکه، چرا اين سلاح هاي شيميايي فقط کودکان و زنان را مي کشد؟ و افراد مسلح را نمي کشد؟ اگر ويديوها را ديده باشيد مشخص خواهد شد که کاملا ساختگي است. منظورم اين است زماني که در جايي از سلاح هاي شيميايي استفاده مي شود چگونه ممکن است پزشکان و پرستاران در حين ماموريت خود در منطقه اي که در آن از اين سلاح استفاده شده آن هم بدون لباس هاي مخصوص يا چيزي که از آنان محافظت کند، سالم بمانند؟ آنها روي قربانيان آب مي پاشيدند و قربانيان به مجرد اينکه بر روي آنها آب پاشيده مي شد، سالم مي شدند و عافيت خود را به دست مي آوردند. اينها همه نمايش ساختگي و بسيار آماتور ي بوده است که فقط براي حمله به ارتش سوريه ساخته وپرداخته شده است .چرا؟ اين همان بخش بسيارمهم داستان است زيرا زماني که تروريست ها شکست خوردند آمريکا، فرانسه ، انگليس و هم پيمانان ديگر کساني که در صدد از بين بردن ثبات سوريه هستند يکي از برگه هاي اصلي خود را از دست دادند و براي همين به ارتش سوريه حمله کردند تا فقط روحيه تروريست ها را تقويت کنند و بر سر راه ارتش سوريه براي آزاد سازي مناطق بيشتري از خاک کشور مانع تراشي کنند.
سوال: آيا مي گوييد که حمله اي شيميايي صورت گرفته که مسئوليت آن با طرف ديگر است يا اينکه اساسا چيزي صورت نگرفته است؟
بشار اسد: اين همان سوال است. من مي گويم طرفي که ادعا کرده حمله شيميايي بوده بايد اثبات کند که چنين حمله اي صورت گرفت.در اين زمينه دو سناريو وجود دارد: يا اينکه تروريست ها سلاح شيميايي در اختيار داشتند و عمدا از آن استفاده کردند يا اينکه انفجارها و چيزهاي از اين قبيل صورت گرفته يا اينکه اساسا هيچ حمله اي صورت نگرفته است براي اينکه در همه تحقيقات مربوط به دوما، ساکنان منطقه گفتند: «به ما هيچ حمله اي صورت نگرفته است.چيزي نديديم و بوي هيچ گاز شيميايي هم استشمام نکرديم » و چيزهايي از اين قبيل. در نتيجه هيچ نشانه اي از آنچه را که اتفاق افتاده است وجود ندارد .اين داستان عجيبي است و بايد اين سوال از مسئولان غربي که گفته اند حمله صورت گرفته پرسيده شود که شواهد و مستندات عيني شما درباره وقوع حمله کجاست؟ آنها فقط از گزارشها حرف مي زنند و گزارش ها هم مي تواند صرفا ادعا باشد. ويديوهايي وجود دارد که اعضاي گروه موسوم به «کلاه سفيدها» که تشکيلات تحت حمايت مالي وزارت خارجه انگليس هستند، آنها را ساخته وپرداخته کردند.
سوال: ترامپ رئيس جمهور آمريکا در يکي از توييت هاي خود عبارتي ناشايست درباره شما بکار برده است پاسخ شما به اين مسئله چيست؟
بشار اسد: در حقيقت وقتي در چنين موقعيتي باشي منظورم رئيس جمهور يک کشور، اولا و قبل از هر چيز بايد نماينده اخلاق ملت خود باشي نه نماينده اخلاق شخصي خود. تو نماينده کشور خود هستي . سوال اينجاست آيا اين لحن نماينده و برازنده فرهنگ آمريکاست؟ اين مسئله بسيار بدي است و من معتقد نيستم که اين لحن نماينده آن فرهنگ باشد . اعتقاد ندرام که در دنيا جامعه اي باشد که با اين لحن سخن بگويد. دوم اينکه، مسئله بسيار خوب درباره ترامپ اين است که وي با شفافيتي بسيار بالا از طرف خودش سخن مي گويد. من شخصا به اين سخن اهميتي نمي دهم. من با شرايط، به عنوان يک سياستمدار و رئيس جمهور و نه از منظر شخصي برخورد مي کنم . آنچه براي من مهم است، مسائل تاثير گذار بر کشورم، جنگ، مسئله تروريست ها و شرايطي که در آن بسر مي بريم، است.
سوال: وي (ترامپ) گفته ماموريتش در سوريه پايان يافته است نظر شما در اين باره چيست؟
بشار اسد: معتقدم تنها ماموريتي که در سوريه انجام شده است، زماني بوده که به «داعش » در فرار از الرقه کمک کرده بودند . اين مسئله با ويديوهايي که منتشر شد به اثبات رسيد. مسئولان داعش با کمک آنها و تحت پوشش آنها از الرقه گريختند و به دير الزور رفتند تا در آنجا با ارتش سوريه مقابله کنند.
ماموريت ديگر که به انجام رسيده است زماني بوده که به ارتش سوريه در دير الزور در اواخر سال دو هزار و شانزده حمله کردند . در آن زمان داعش اين شهر را محاصره کرده بود و تنها نيرو مستقر در آنجا ارتش سوريه بوده است منطورم اين است تنها نيرويي که براي دفاع از شهر در مقابل داعش، حضور داشت ارتش سوريه بوده است . دير الزور به علت حمله آمريکائيها و طبعا هم پيمانان شان در آستانه سقوط به دست داعش بود. اين تنها ماموريتي بوده است که آنها انجام دادند. اگر از نابودي سوريه سخن مي گويد پس اين ماموريت ديگري است که انجام شده است. اما اگر شما از مقابله با تروريسم سخن مي گوييد همه ما به خوبي مي دانيم که تنها ماموريتي که آمريکا در سوريه بدان اقدام کرده حمايت از تروريست ها طرف نظر از اسامي آنها و اسامي گروههاي آنان بوده است.
سوال: منظورم اين است که وي (ترامپ) چنين لحني را با رهبر کره شمالي بکار مي برد و اکنون قرار است با هم ديدار کنند. آيا اين احتمال وجود دارد که شما هم با ترامپ ديداري داشته باشيد ؟ اگر با وي رو در رو ديدار کنيد ممکن است چه مسئله اي را به وي بگويي؟
بشار اسد: نخستين سوال قابل طرح که در حقيقت تعيين کننده آن است که اساسا چنين ديدار يا ارتباطي از اين دست بايد صورت گيرد يا خير، اين است که چه چيزي را مي توان (از اين ديدار) محقق کني؟ سوال ديگر اين است که با شخصي که قبل از تبليغات انتخاباتي يک چيز مي گويد و پس از پايان آن، عکس آن را انجام مي دهد، شخصي که امروز چيزي مي گويد و عکس آن را فردا يا چه بسا در همان روز انجام مي دهد، چه چيزي را مي توان محقق کرد؟ از اين رو اعتقاد ندرام که با چنين دولتي بتوانيم چيزي را محقق کنيم و اين علت ديگري هم دارد که آن اين است که معتقد نيستم که رئيس آن نظام امور را در دست دارد. همه ما مي دانيم که دولت «عميق»(پنهان) يا دولت واقعي است که اوضاع را در دست دارد و کنترل همه روساي جمهور به دست آن است و اين چيز جديدي هم نيست .هميشه حداقل در چهل سال گذشته اوضاع در آمريکا به همين منوال بوده است . انچه من مي دانم از زمان نيکسون و چه بسا قبل از آن اوضاع اينگونه بوده است . اين تا حد بسيار زيادي مشخص شده است و نمونه بسيار روشن و مشخص آن همين مورد ترامپ است.
سوال: با توجه با اوضاع کنوني سوريه، چه وقت ماموريتتان را به انجام خواهيد رساند؟
بشار اسد: من دائما گفتم اگر حمايت خارجي ها از تروريست ها متوقف شود، کمتر از يکسال زمان نياز خواهد بود تا ثبات به سوريه بازگردد. من در اين زمينه شکي ندارم.
عامل ديگر ، ميزان حمايت است که از تروريست ها مي شود . اين موضوعي است که نمي توانم به آن پاسخ دهم براي اينکه نمي توانم پيشگويي کنم. اما تا زماني که پيشروي ها وجود داشته باشد ديگر زمان عامل اصلي نيست بلکه موضوع اصلي در آن صورت اين است که بالاخره روزي ما به اين درگيريها پايان مي دهيم و يکپارچکي سوريه را تحت لواي دولت باز خواهيم گرداند . اما اينکه چه وقت اين اتفاق مي افتد نمي توانم پاسخ دهم . اميدوارم بزودي اين اتفاق رخ دهد.
سوال: اخيرا انتقاداتي مطرح شده براي اينکه شما اخيرا قانوني صادر کرديد که بر اساس آن، هر کسي که تا يکماه املاک و دارائي ها خود را مطالبه نکند، نمي تواند بازگردد آيا اين روشي براي طرد برخي از مردم است که با شما اختلاف دارند؟
بشار اسد: نه، ما نمي توانيم به موجب قانون هيچ شخصي را از املاک و دارائي هايشان محروم کنيم . براي اينکه قانون درباره مالکيت هر شهروند سوري کاملا واضح وشفاف است و اين نخستين بار نيست که چنين قانوني براي ساماندهي مجدد مناطق فاقد مجوز وسند و ويران شده تصويب مي شود. از اين رو اين قانون کسي را از املاکش محروم نمي کند. بايد بگوييم اگر تروريستي باشد که بخواهي آن را از چيزي محروم کني بايد عليه وي حکم قضايي صادر کني. شما نمي توانيد اينکار را صرف تصويب قانون انجام دهيد. از اين رو اين قانون بد تفسير شده است يا اينکه کساني بودند که به عمد در پي آن بودند تا قصه جديدي درباره دولت سوريه براي ملتهب کردن فضا در محافل غربي و افکار عمومي غرب عليه اين کشور ساخته وپرداخته کنند. اما آنچه به اجراي قوانين برمي گردد بايد از طريق نهادهاي محلي و هيئت هاي منتخب در هر منطقه اي باشد. اين مسئله نمي تواند از طريق دولت باشد. براي اينکه قانون مربوط به نهادهاي محلي (شوراها وشهرداريهايي) است که از سوي اهالي و ساکنان محلي انتخاب شده اند.
سوال: بزرگترين هم پيمانان شما در اين نبرد(سوريه) چه کساني هستند ؟ به نظر مي رسد روسيه و ايران باشند. آيا شما نگران نيستيد که اين دو با پايان جنگ، چه بسا نقشي بيشتر از آنچه بايد، در آينده سوريه ايفا کنند؟
بشار اسد: اگر شما از هم پيمانان من به عنوان رئيس جمهور صحبت مي کنيد بايد بگويم که هم پيمان من ملت سوريه است و اگر منظور شما هم پيمانان سوريه است، ايراني ها و روس ها هستند .اينها قدرتمند ترين هم پيمانان ما هستند. همچنين چين هم از لحاظ سياسي از ما در شوراي امنيت حمايت کرده است. اما درباره چگونگي نقش اين کشورها در آينده سوريه بايد بگويم که اين کشورها به استقلال وحاکميت سوريه و تصميم ملي اين کشور احترام مي گذارند و در اين چارچوب هم حمايت هاي خود را ارائه مي کنند . اين غير منطقي است که آنها براي کمک به سوريه به منظور دفاع از تماميت خود مشارکت کنند و در عين حال اين تماميت و استقلال را نقض يا در امور آن دخالت کنند. ايران و روسيه بيشترين احترام را براي تماميت و استقلال سوريه قائلند.
سوال: درباره ترکيه چطور؟ ترکيه به خاک شما نفوذ کرده و به بخش هايي از کشور تان حمله کرده است. شما روابط خوبي با اردوغان داشتيد اکنون پس از اين نفوذ ماهيت اين روابط چگونه است؟
بشار اسد: اين مسئله تجاوز و اشغالگري محسوب مي شود. حضور يک سرباز در خاک سوريه ، اشغالگري محسوب مي شود. اين بدان معنا نيست که ملت ترکيه دشمن ما هستند . همين چند روز پيش ميزبان هيئتي سياسي از ترکيه بوديم . ما بايد ميان اردوغان از يک سو و ترکها به صورت کلي از سوي ديگر فرق قائل شويم . اردوغان اخوانچي (اخوان المسلمين)است شايد به صورت سيستماتيک نباشد اما متعلق به آن ايدئولوژي است که من آن را ايدئولوژي تاريک مي نامم. در اين زمينه وضع وي مانند اوضاع غربي هاست .زماني که تروريست ها کنترل مناطق مختلف را از دست دادند و در واقع نتوانستند برنامه هاي ترکيه يا غرب يا قطر يا عربستان را اجرا کنند، طبيعي بود که يکي وارد عمل شود در اينجا بود که غرب با تجاوزهاي اخير خودعليه سوريه وراد عمل شد. در اين زمان اردوغان از طرف غربيها و به طور مشخص از طرف آمريکائيها مامور شد که مداخله کند تا اوضاع را بار ديگر پيچيده کند براي اينکه بدون اين مداخله، اوضاع با سرعت بسيار زياد حل و فصل مي شد. بنابراين مسئله به روابط شخصي ارتباطي ندراد . مسئله اصلي درباره اخوان المسلمين در هر جايي از دنيا اين است که آنها از اسلام براي تسلط بر دولت در کشورتان و همچنين براي تشکيل بيش از يک دولت در کشور استفاده مي کنند تا شبکه اي از اخوان المسلمين در همه جاي دنيا تشکيل شود.
سوال: در مراسمي که دو روز پيش در چارچوب تبليغات انتخاباتي اردوغان برگزار شده بود ، وي گفته که بار ديگر در سوريه نفوذ خواهد کرد اگر چنين اتفاقي رخ دهد واکنش شما چگونه خواهد بود؟
بشار اسد: در واقع از آغاز جنگ، اردوغان از تروريست ها حمايت مي کرد اما در آن زمان مي توانست پشت واژه ها و عبارت هايي مانند حمايت از ملت سوريه ، پشتيباني از ملت سوريه ، حمايت از آوارگان يا اينکه «ما مخالف کشتار هستيم» و غيره ، مخفي شود يا اينکه مي توانيم بگوييم وي در آن زمان توانسته در هيئت يک رئيس جمهور نوع دوست ظاهر شود اما اکنون و به علت بروز اين شرايط مسئله اي خوبي که اتفاق افتاده است اين است که همه چيز بر ملا شد و پرده ها افتاده و وي در هيئت يک متجاوز ظاهر شده است در نتيجه فرق زيادي ميان اقدام رئيس جمهور رژيم ترکيه در اعزام نيروهايش به سوريه و بين حمايت از تروريست ها وجود ندارد . ما از هفت سال پيش با ارتش وي از طريق نبرد با تروريست ها که به عنوان نمايندگانش در سوريه هستند، در حال کارزار هستيم .بنابراين فرق ميان حال و گذشته فقط در شکل است در حالي که محتوا همان است. در آن زمان ما نمي توانستيم از اشغالگري سخن بگوييم و فقط درباره حمايت از تروريسم مي گفتيم اما اکنون مي توانيم از اشغالگري که اردوغان با زبان خود اعلام کرده سخن برانيم و اين (اشغالگري)، نقض قانون بين المللي است .

پاسخ هاي بشار اسد به پرسش هاي متعدد خبرنگار کاتيمرني

رئيس جمهور سوريه گفت: اميدوارم هيچ برخورد مستقيمي بين قدرتهاي بزرگ در خاک سوريه رخ ندهد زيرا در آن صورت امور از کنترل خارج خواهد شد.
بشار اسد رئيس جمهور سوريه در مصاحبه با روزنامه يوناني «کاتيمرني» به سوالات متعدد خبرنگار اين روزنامه درباره تحولات سوريه پاسخ داد. در زير ادامه اين مصاحبه(بخش دوم) را مي خوانيد..
پرسش: اما چگونه به آن پاسخ خواهيد داد؟
بشار اسد: اولا همان طور که گفتم ما با تروريست ها مي جنگيم و تروريست ها ارتش وي هستند، ارتش آمريکا و ارتش سعودي هستند، صرفنظر از موضوع گروههاي مختلف، چه کسي آنها را تامين مالي مي کند و خواهد کرد، به طور خلاصه آنها براي يک طرح کار مي کنند. آنها بازيگران مختلفي هستند که از يک سرور و آن هم سرور آمريکايي اطاعت مي کنند. اردوغان طرح خاص خودش را اجرا نمي کند، وي فقط طرحهاي آمريکا را اجرا مي کند و اين امر درباره کشورهاي ديگري که در اين جنگ ورود کردند، نيز مصداق دارد. بنابراين اولا قبل از هر چيزي بايد با تروريستها بجنگي ، دوم اينکه زماني که کنترل مناطق بيشتري را باز پس مي گيري بايد با هر متجاوز و هر ارتش، خواه ترکيه، يا فرانسه يا هر کشور ديگري باشد مبارزه کني، آنها دشمن هستند و مادامي که به طور غير قانوني وارد سوريه شوند دشمنان ما هستند.
پرسش: آيا شما از احتمال بروز جنگ جهاني سوم که در اينجا يعني سوريه آغاز شود، نگرانيد؟ مقصودم اين است که اسرائيليها به ايرانيها حمله کنند، همانطور که مي دانيد اينجا در کشور شما ، روسها و آمريکائيها حضور دارند، آيا شما از اين احتمال نگرانيد؟
بشار اسد: نه ، به يک دليل زيرا خوشبختانه رهبري خردمندي در روسيه است که مي داند پيشينه دولت آمريکا ايجاد درگيريها است و از زمان برگزاري تبليغات انتخاباتي ترامپ، طرحهاي اصلي وي ضد روسيه ،ايجاد نزاع با آن،‌ ذليل کردن و تضعيف کردن آن بود و هنوز در قالب همين روند با عناوين مختلف و ابزارهاي ديگر ادامه دارد و به لطف خردمندي روسها توانستيم از بروز چيزي مثل اين جلوگيري کنيم ، شايد جنگ جهاني سوم با ابعاد کامل نباشد اما جنگ جهاني است و شايد به شيوه اي متفاوت باشد و مثل دو جنگ جهاني نباشد، شايد جنگ هسته اي نباشد، اما قطعا يک جنگ سرد نيست بلکه بيش از يک جنگ سرد و کمتر از يک جنگ با ارکان کامل است و اميدوارم هيچ برخورد مستقيمي بين قدرتهاي بزرگ رخ ندهد زيرا در آن صورت امور از کنترل خارج خواهد شد.
پرسش: اکنون پرسش بسيار مهم اين است که آيا اين امکان وجود دارد که سوريه به صورت يک کشور متحد و يکپارچه با حاکميت کامل باز گردد، آيا اين امر پس از اينکه اين همه حوادث رخ داد، ممکن است؟
بشار اسد: اين بستگي دارد به اينکه مشخص کنيد معيارهاي يک کشور متحد چيست. عامل اصلي در وحدت هر کشوري اين است که اين کشور در ذهن مردمش متحد باشد و اگر برعکس باشد نتيجه هم برعکس است و زماني که اين مردم به يکديگر به عنوان غريبه نگاه مي کنند آنها نمي توانند در کنار هم زندگي کنند و در آن صورت کشور تجزيه شده است. اکنون اگر خواستي از واقعيت ها حرف بزني، اين نظر من نيست، من شخصا مي توانم به شما بگويم نه، کشور تجزيه نشده است، طبعا ما آن را نخواهيم پذيرفت اما اين امر به اراده و گفتمان من مربوط نيست زماني که مي گويم ما متحد خواهيم شد، واقعيت اين است ، اگر به سوريه طي سالهاي بحران نگاه کني نه فقط به امروز، بلکه از همان روز نخست تا کنون نگاه کني ، ملاحظه مي کني که طيفهاي مختلف جامعه سوريه اکنون بهتر از گذشته در کنار يکديگر زندگي مي کنند، اين روابط بهتر از روابطي است که در گذشته بوده است، شايد به سبب پيامدها و آثار جنگ باشد و اگر به مناطق تحت کنترل تروريستها نگاه کني ، يک رنگ را مي بيني و اين رنگ بسيار تنگ و محدود است.
اگر خواستي درباره دو دستگي حرف بزني بهتر است خط فاصل آشکاري بين نژادها، طائفه ها يا اديان ببيني و اين امري است که در سوريه آن را نمي بيني ، بنابراين در واقع تا اين لحظه دو دستگي وجود ندارد ، بلکه فقط مناطقي تحت کنترل تروريستها قرار دارد، اما امري که منجر به فرضي شد که شما بيان کردي اين است که آمريکا تمام تلاش خود را به عمل مي آورد به ويژه در بخش شرقي سوريه به اين تروريستها سلطه ببخشد تا اين رويکرد را ايجاد کند که سوريه نمي تواند بار ديگر متحد شود ، اما متحد باز خواهد گشت و من در اين امر هيچ ترديدي ندارم.
پرسش: اما چرا آمريکا اين کار را مي کند اگر شما با همان دشمن يعني تروريستها مي جنگيد؟
بشار اسد: براي اينکه آمريکا معمولا طرحها و اهدافي دارد زماني که نتواند اهدافشان را محقق کند به امر متفاوتي متوسل مي شود و آن ايجاد هرج و مرج است ، هرج و مرج ايجاد مي کند تا کل فضا را تغيير دهد شايد طرفهاي مختلف از جنگ دست بکشند و به اهدافشان اذعان کنند در نتيجه آمريکا خواهد توانست اين اهداف را محقق کند و شايد اهدافش را تغيير دهد اما زماني که نتوانست اهدافش را محقق کند سعي مي کند همه طرفها را تضعيف کند و دست به ايجاد نزاع مي زند و اين تنها مورد نيست و به سوريه منحصر نمي شود اين سياستشان طي چند دهه در همه مناطق جهان بوده است به همين دليل اگر نزاعهايي را در جهان مي بيني آمريکائيها و پس از آنها انگليسيها مسئول هر نزاعي در کشورهاي مختلف و در هر نقطه از کره زمين هستند.
پرسش: آيا زماني که به گذشته نگاه مي کني احساس مي کني در تعامل با اين بحران و اين جنگ زماني که آغاز شد اشتباهي مرتکب شدي ؟
بشار اسد: اگر اشتباه نکرده باشم من انسان نيستم . طبيعي است که اشتباه کني ، در برخي مواقع روزانه اشتباه کني و هر اندازه بيشتر کار کني و هر اندازه که وضع پيچيده تر باشد اشتباهات بيشتري مرتکب مي شوي، اما تا جائي که ممکن است چگونه از خودت در برابر اشتباهات حفاظت مي کني؟ نخست با مشورت کردن با قشر بزرگي از جامعه و نه فقط با نهادها ، از جمله با پارلمان و سنديکاها الي آخر و بايد بيشترين تعداد ممکن از افراد جامعه و بزرگترين قشر از جامعه را در هر تصميمي مشارکت بدهي ، اما اگر از شيوه اي که رفتار کردي يا شيوه اي که دولت يا کشور را طي جنگ هدايت کردي، ارکان اساسي سياست کشور مبارزه با تروريسم است و من فکر نمي کنم مبارزه با تروريسم اشتباه بوده است و همچنين مباني اصلي سياسي کشور پاسخ مثبت به طرحهاي سياسي بوده که طرفهاي مختلف داخلي و خارجي صرفنظر از نياتشان مطرح کردند، همچنين انجام گفتگو با همه از جمله افراد مسلح و عقد مصالحه ها است. فکر نمي کنم بتوانيم بگوئيم اين اشتباه بود بنابراين در ارتباط با مباني اصلي سياستمان ، فکر مي کنم واقعيت ثابت کرد ما بر حق بوديم اما در رابطه با جزئيات طبعا هميشه اشتباهاتي انجام مي شود.
پرسش: اکنون هزينه بازسازي اين کشور چقدر است و چه کسي اين هزينه را پرداخت خواهد کرد؟
بشار اسد: صدها ميليارد دلار ، دست کم دويست ميليارد دلار و در برخي ارزيابيها چهارصد ميليارد دلار است. علت دقيق نبودن اين آمار در اين است که برخي مناطق هنوز تحت کنترل تروريستها قرار دارد و به همين دليل نمي توانيم آمار دقيق بدهيم . اين مبلغ تقريبي است کمتر يا بيشتر همين است.
پرسش: گمانه زنيهاي فراواني وجود دارد مردم مي گويند براي اينکه يک راه حل سياسي ماندگار باشد لازم است شما به خاطر مصلحت کشور کنار بروي، آيا شما از اين گمانه زنيها اطلاع داري، آيا چنين چيزي به ذهن شما خطور کرده است؟
بشار اسد: بخش اصلي آينده من به عنوان سياستمدار به دو امر بستگي دارد. اراده من و اراده ملت سوريه و طبعا اراده ملت سوريه بيشتر از اراده يا خواست من اهميت دارد براي اينکه در اين موقعيت بمانم يا به کشورم کمک کنم يا نقش سياسي بازي کنم زيرا اگر من اين خواست و اراده را داشته باشم اما از حمايت مردمي برخودار نباشم نمي توانم کاري انجام دهم و شکست خواهم خورد و من تمايل ندارم شکست بخورم، پس از هفت سال ماندن در اين منصب چگونه توانستم با وجود اين همه دشمني از سوي قويترين و ثروتمندترين کشورها براي بيش از هفت سال مقاومت کنم ؟ اگر از حمايت اکثريت ملت سوريه برخوردار نبودم چه کسي از من حمايت مي کرد؟ اگر ملت سوريه ضد من بود چگونه مي توانستم بمانم؟ چگونه مي توانم کاري انجام دهم؟ چگونه مي توانستيم مقاومت کنيم؟ زماني که احساس کنم ملت سوريه نمي خواهد من بمانم طبعا من بدون هيچگونه ترديدي کنار خواهم رفت.
پرسش: اما مي دانيد خونهاي بسياري ريخته شد آيا مي تواني خودت را مقابل مخالفان ببيني و قدرت را به شکلي تقسيم کنيد؟
بشار اسد: زماني که از خونها صحبت مي کني بايد درباره کساني صحبت کني که علت اين خونريزيها بودند. من قبل از جنگ به مدت ده سال رئيس جمهور کشور بودم آيا مردم سوريه را طي اين ده سال مي کشتم؟ قطعا نه ، زماني که نزاع آغاز شد يک طرف که در وهله نخست بخشي از غرب بود از اين تروريستها حمايت کرد و غرب مسئوليت اين جنگ را بر عهده دارد که به آنها پوشش سياسي، حمايت نظامي و مالي داد و ضد ملت سوريه ايستاد و اين ملت را فقير کرد و فضاي مناسبي براي تروريستها براي کشتار شمار بيشتري از ملت سوريه ايجاد کرد. بنابراين بخشي از غرب به ويژه فرانسه، انگليس و آمريکا بعلاوه عربستان سعودي، قطر و ترکيه مسئولند. بنابراين کافي نيست که بگوئيم خونهايي ريخته شد و پس از آن سکوت کنيم اين يک تعبير کاملا کلي است طبعا خونهايي ريخته شد، اين يک جنگ است ، اما مسئول آن کيست؟ مسئولين آن بايد بازخواست شوند.
پرسش: از سفر شما به يونان سالها مي گذرد و پدر شما رابطه بسيار تنگاتنگي با برخي از مقامات سياسي يونان داشت. روابط بين يونان و سوريه اين روزها چگونه است و چه پيامي را مي خواهيد به ملت يونان بدهيد؟
بشار اسد: اکنون روابط رسمي بين سوريه و يونان وجود ندارد و سفارتها تعطيل‌اند بنابراين روابطي وجود ندارد در عين حال يونان در قبال حوادثي که در سوريه اتفاق افتاد دشمني نداشت و هميشه از راه حل سياسي حمايت کرد و از جنگ يا حملات ضد سوريه حمايت نکرد و هيچ نقشي در حمايت از تروريستها بازي نکرد اما در عين حال به عنوان عضو مهم اتحاديه اروپا نمي توانست براي مهار کشورهاي ديگر در حمايت از تروريستها، نقض حقوق بين الملل با حمله و محاصره بي دليل و بدون مجوز شوراي امنيت سازمان ملل متحد به يک کشور داراي حاکميت ، نقشي بازي کند .
بنابراين ما از يونان تشکر مي کنيم که دشمني نداشت اما در عين حال معتقدم يونان بايد اين نقشي را که عرض کردم بازي کند زيرا از حيث جغرافيايي بخشي از منطقه ما و بخشي از اتحاديه اروپا است اما پلي بين منطقه ما و اروپا به شمار مي رود و تاثير گذار و تاثير پذير است و از مساله آوارگان تاثير پذيرفته است و تروريسم طي چند سال گذشته اروپا را تحت تاثير قرار داده است و يونان بخشي از قاره اروپا است به همين دليل فکر مي کنم طبيعي است که يونان بايد براي حل مشکل سوريه و حمايت از حقوق بين الملل نقش خود را در اتحاديه اروپا ايفا کند.

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress