مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

راشا تودی – ترجمه رضا نافعی

 منتشر شده در آینده ما

592bf7aec36188c2668b45f8

کلیسائی که در مراوی به فرمان داعش به آتش کشیده شد (Quelle: IS in Philippinen via Pawel Wojcik)

طبق اطلاعات رسمی در حمله جهاد گرایان «جماعت مواتی» که وفاداری خود را به  داعش در عراق و سوریه اعلام کرده به شهری در جنوب فیلیپین 27 نفر به قتل رسیده اند. این گروه که تحت رهبری » عبدالله مواتی» قرار دارد روز سه شنبه گذشته حمله غافلگیرانه خود را به شهر » مراوی» در جنوب فیلیپین آغاز کرد.

افزون بر این «رستیتوتو پادیلا» سخنگوی نظامی نیروهای نظامی فیلیپین یادآور شد که روز سه شنبه در زد و خورد با داعش 11 سرباز و 4 نفر از اعضای پلیس کشته شده اند. در مقابل 61 نفر از افراد جماعت مواتی نیز از پای در آمده اند. به این ترتیب روی هم رفته تلفات در مراوی  به بیش از 100 نفر بالغ گشته است.

پادیلا سخنگوی نیروی نظامی فیلیپین اطمینان داد که داعشی ها در طول زد و خورد ها بیشتر تضعیف شده اند معهذا هنوز هم تهدیدی برای مردم بشمار می روند. او گفت:» بنظر ما آنها با کمبود مهمات و مواد غذائی روبرو هستند و امروز در قیاس با روزهای پیشین از مقاوت آنها در  مراوی کاسته شده  است.»

«راشیا تودی» در گفتگو  با » پاول ویچیک» اسلام شناس لهستانی که  در پایگاه تخصصی اینترنتی «پولسکا 24» فعالیت می کند، خواستارارزیابی  او از رویدادهای فیلیپین شد.  بنظر او وضعیت پیچیده تر از آن است که سخنگوی ارتش فیلیپین وانمود می کند:  «چنین بنظر می رسد که زد و خورد وارد هفته دوم شده است. نظامیان می کوشند تا مجاهدان را از منطقه » لانانو»  در مراوی بیرون برانند. این کاریست دشوار زیرا حضور تک تیراندازان پنهان در گوشه و کنار از یک سو و بیم از بالا رفتن تعداد تلفات میان مردم، از سوی دیگر، ارتش را از حمله به آنان باز می دارد.»

philpinen_army

Quelle: Reuters

بنظر تحلیلگر لهستانی  گرچه شهر مراوی به این زودی ها بدست مجاهدین نخواهد افتاد  ولی زد و خوردها مدت درازی ادامه خواهند یافت. به گفته «ویچک» داعش 20 تن مسیحی را کشته است. گرچه جماعت مواتی امروز قادر به تسخیر شهر نیست اما به هدف اصلی خود دست یافته  و موفق به آزاد ساختن چند صد تن از زندانیان مسلمان از زندان و به غنیمت گرفتن مقادیر معتنابهی سلاح و مهمات شده است. از آن مهم تر این که داعش توانسته است نشان دهد که قادر است ضرباتی حساس  به  فیلیپین وارد آورد.

بنا به گفته سخنگوی ارتش ، نیروهای نظامی همزمان با  دیگر  عملیات نظامی  124 نفر از  افراد غیر نظامی  را که به اسارت داعش در آمده بودند آزاد ساخته است.

پس از حمله  گروه  داعش به  شهر مراوی، پرزیدنت » رودریگو دوترته » رئیس جمهور فیلیپین، در جنوب این کشور حکومت نظامی اعلام کرد. اکثر ساکنان مسلمان این شهر که به 200 هزارنفر بالغ می گردد تا کنون از این شهر گریخته اند. تخمین زده می شود که افراد داعش  2 هزار تن از ساکنان شهر را به اسارت گرفته اند. نیروی نظامی  در روزهای گذشته بر عملیات نیروی هوائی در بخشی از شهر مراوی افزوده  و نیروی زمینی نیز در کار جنگ های خیابانی با نیروهای داعش  است.

بنا به اظهارات مقامات فیلیپین در باره ساختار جماعت مواتی ، این گروه یک سازمان محلی تروریستی بیش نیست که تعداد کثیری از اعضای آنها از   مالزی، اندونزی و » دیگر ملیت ها» به  آنان پیوسته اند.

جماعت مواتی و دیگر اعضای داعش در هفته گذشته یک  خود رو زره پوش ارتش را منهدم کردند.

بنا به اظهارات » روسلان تارد» از پایگاه اینترنتی De Re Militari  : جماعت مواتی  که خود را دولت اسلامی در لانائو  نیز می نامد در سال 2013 ایجاد شد . این یکی از گروههای عدیده ایست  که به داعش پیوسته اند. داعش عملیات شورشیان محلی و اسلامگرایانی را که به آن  پیوسته اند   هدایت و هماهنگ می سازد. افزون بر این از جمله دیگر گروه هائی که  به داعش پیوسته   » جبهه آزادیبخش مورو» و » جماعت توحید و جهاد » است که در گذشته به القاعده تعلق داشته است.

 به احتمال زیاد در پس گروه جهادگرایان که خوب سازمان یافته اند سازمان با تجربه ابوسیاف  قرار دارد که در جنوب فیلیپین فعال است. تحلیل » تارد » برای راشیا تودی چنین است : طبق اطلاعاتی که در دست است رهبر مجاهدان مراوی «ایسیلون هاپیلون» است . امریکا نام او را در لیست رهبران تروریست ثبت کرده است. هاپیلون  رهبر ابوسیاف بود. او  در آوریل 2016 سوگند وفاداری به داعش یاد کرد و پس از آن امیر فیلیپین شد.»

دینامیسم فوق العاده در جنوب فیلیپین ریشه های تاریخی دارد. نام جماعت مواتی    متخذ از نام دو رهبر  عبدالله و عمر مواتی  است. این دو از قبیله  جنگجوی » مارانو» هستند که در » لانانو دل سور » مستقر است. » تارد» بر گفته های خود چنین می افزاید: ما با ملغمه ای از جنبش جهانی جهادگرائی و یک قیام محلی علیه دولت فیلیپین سر و کار داریم. داعش می کوشد تا بر چالش های محلی و فعالیت های شورشیان مسلط گردد تا شعبه فعالی در آسیای شرق برپاسازد. جالب آنست که  داعش پس از رویدادهای مراوی  کانال های متعددی در تلگرام برای پیروان خود در ایجاد کرده است.»

پرزیدنت » دوترته» در هفته گذشته اعلام کرد که  منهدم ساختن جماعت مواتی  و بازگرداندن آرامش به منطقه را وظیفه عاجل خود می داند . او گفت : اگر قادر به براندختن آنها نشوم  از کار کناره خواهم گرفت. اگر من فاقد     کفایت و توان  ضروری برای بازگرداندن نظم باشم کناره خواهم گرفت و کار را بدست دیگری خواهم سپرد.

 

https://deutsch.rt.com/asien/51381-rt-exklusiv-100-tote-is-philippinen-duterte/
ظهور داعشی ها در فیلیپین

پس از مناسبات تازه این کشور با روسیه

روسیه امروز – ترجمه رضا نافعی

منتشر شده در آینده ما

چرا داعشی ها یکباره یاد فیلیپین افتادند؟ در رابطه با این سئوال به خبر زیر توجه کنید تا بیشتر آشکار شود سرنخ داعش به کجا بند است:

پرزیدنت دوترته، رئیس جمهور فیلیپین، به دلیل زد و خورد های تروریستی با داعش، سفر خود به مسکو را نیمه کار گذاشت و پس از مشاوره با پرزیدنت پوتین به فیلیپین بازگشت.

روسیه و فیلیپین بیش از ده قرارداد مشترک منعقد ساختند. در آینده، هر دو کشور در عرصه های دفاعی و نظامی با یکدیگر همکاری خواهند کرد. سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه، در حضور الن پتر کایتانو، همتای فیلیپینی خود، گفت: »  قرارداد ها و مقاوله نامه ها متضمن همکاری های دفاعی و  همکاری در عرصه های انرژی هسته ای، بازرگانی، سرمایه گذاری، صنایع، ترابری،فرهنگ و هنر هستند.»
وزرای خارجه دو کشور در رابطه با همین موضوعات سخن از » گسترش همکاری» برای مبارزه با تهدیدات بین المللی مانند تروریسم بین المللی، خرید و فروش مواد مخدر، تبهکاریهای اینترنتی و دزدی دریائی گفتند.

پس از گفتگوی مستقیم میان دوترته و پرزیدنت پوتین، رئیس جمهور فیلیپین به وزرای خود ماموریت داد تا با روسیه چند قرار داد مهم منعقد سازند. پس از آن دوترته بسوی مانیل پرواز کرد. پس از حمله تروریست های اسلامی  به شهر مراوی در جنوب فیلیپین رئیس  جمهور  در آن شهر اعلام حکومت نظامی کرد .
https://deutsch.rt.com/asien/51295-nach-us-sanktionen-philippinen-beschliessen/

یک پاسخ برای “داعشی ها با کدام فرمان ناگهان از فیلیپین سر در آوردند؟”.

  1. داعش که امروزها مثل جن همه جا حی و حاضر می شود و مسئولیت هر عملیات تروریستی را بعهده می گیرد، چیزی نیست جز افسانه برای پرده پوشی عملیات ارتش تروریستی ناتو.
    افسانه داعش را اتاقهای فکر امپریالیسم جهانی به سفارش دولتها و سازمانهای اطلاعاتی غرب برای فریب و انحراف اذهان عمومی ساخته اند.
    «نگو داعش، بگو ناتو»!

    نگو داعش، بگو ناتو!

    لایک

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress