مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

iran_russia

ایران وروسیه با ظرافت پیله های ابریشم را بسوی جاده ابریشم تازه سوق میدهند

نویسنده : تماضر عباس، 29 مرداد 95

مترجم : احمد مزارعی، سایت نویسندگان اردنی

چندان ضرورت ندارد که در سیاست این خرس سرد قطبی تعمق کنیم، خرسی که دارای هیکلی عظیم و ودندانهای پیش ونیش بسیار تیز است که مقهور نمیشود ، باید بدانیم که این خرس تا چه اندازه حکمت دارد که میدان میدهد تا شکارهایش بدون ترس بسوی او حرکت کرده ودر اختیارش قرار گیرند، در حالی که او همچنان آرام، ساکن ومتوازن میباشد.از طرفی دیگر،چندان مشکل نیست که بدانیم بافنده قالی با الیافهای ظریف وزیبا، چقدر صبور وآرام است وگره ها ی قالی را با آرامشی تمام یکی پس از دیگری چنان استادانه درهم میتند تا کاری را که بر روی قالی آغاز کرده با تآنی ودرستی به پیش ببرد، حتی اگر زمانی چند به طول بینجامد.

با حیله، مهارت وحکمت خرس قطبی، وآرامش، شکیبائی وفتانت قالیباف ایرانی ، سی وهفتمین سلطان عثمانی ، رجب طیب اردوخان، که  رویای سلطانهای عثمانی را در سر پرورانیده بود، این بار بوسیله پیله ها ی ابریشم والیافها ی قالیبافی به محاصره در افتاد ، آری» رجب المرجب» پس از آنکه همه هم پیمانانش از وی بریده وخود در ورطه سوریه ودر مقابل ارتش قدرتمند آن ومحور مقاومت گرفتار آمد ، خیالهای سلطانیش در مقابل ارتش سوریه منهدم وورشکستگی اقتصادی نیز در نتیجه خشم روسیه بر وی فرود آمد ودر آخر کودتای نظامی که بوسیله نزدیک ترین یارانش برایش تهیه دیده شده بود، بیکباره کارش را ساخت.(1)

در دیداری مشترک روز سه شنبه در شهر پیترز بورگ هر دو طرف روسی وترک اعلام نمودند که تصمیم دارند تا در مورد سوریه به یک تفاهم مشترک برسند .از قول مرکزخبری » روسیه امروز»مذاکرات  روسیه وترکیه سه ساعت به طول انجامید، وجلسه اصلی واختصاصی آن دونفرکه در قصر کنستانتین برگزار شد ، دوساعت زمان برد.پس ازاین جلسه ، هیئت نماینگی عالیرتبه دوکشور شامل مسئولان نظامی، سیاسی واقتصادی مذاکرات خودرا آغاز نمودند.

آیا این ملاقاتها نتیجه بخش بوده است؟

آنچه که ترکها از روسها میخواستند شامل دوبخش بود، بخش اول درخواستهای اقتصادی بود که بازگشت جهانگردان روسی وهمکاریهای اقتصادی را شامل میشد، زیرا ساقط کردن هواپیمای سوخوی روسی بوسیله ترکیه ، بمثابه ضربه هولناکی بر روابط اقتصادی دوکشور بود، درنتیجه این عمل ماجراجویانه ترکیه بیکباره حجم صادرات ترکیه به روسیه به 737 ، ملیون دلار کاهش وبنا به گزارش روزنامه صباح ، چاپ ترکیه، این افت اقتصادی در قیاس با سال گذشته در همین تاریخ به 60.5%  صادرات میرسید، این ماجراجوئی ترکیه باعث منجمد شدن دو پروژه بزرگ انرژی دیگر نیز در ترکیه شد: یکم پروژه تورک استریم برای انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپا ، از طریق دریای سیاه ، ودومی آن : رآکتور اتمی آکوبو، که مرکز انرژی فدرال روسیه » روس اتم»، مسئولیت ساخت آن را به عهده دارد.

قبل از شروع بحران موجود میان دوکشور ، روسیه بزرگترین وارد کننده میوه وسبزیجات ترکیه بود، اکنون ترکیه امیدوار است تا دولت روسیه مجددا اجازه دهد تا صادرات در این زمینه به روسیه آغاز گردد. آقای پوتین در این زمینه قول داد که میکوشد تا «بطور تدریجی» ، این موانع برداشته شود.

بخش دوم درخواستها مربوط به نگرانی وترس دولت ترکیه از تشکیل دولت کردی بود، بدون شک این امر تحقق نمییابد مگربا همکاریهای ایران وروسیه در امور سوریه وایستادگی این دو کشور در یک خندق برای حل همه مشکلاتی که در سوریه وجود دارد، علیرغم اینکه بیانات روشنی در مورد سوریه ابراز نشد ، اماروز جمعه ، یازدهم ماه آگست رجب طیب اردوخان ، با آقای محمد جواد ظریف ، وزیرخارجه ایران در آنکارا پایتخت ترکیه ملاقات نمود.منابع ریاستی ترکیه اعلام داشتند که این ملاقات در «مجمع ریاست جمهوری»انجام گرفت ودر جلسه ای در بسته که سه ساعت به طول انجامید ، به دور از خبرنگاران وسایر مسئولان دولتی ، مذاکراتی انجام دادند ، در مورد مذاکرات خصوصی میان ظریف واردوخان ، هیچ توضیحی به کسی داده نشد.مرکز خبری » روسیه امروز» تاکید نمود که محمد جواد ظریف، پس از ملاقات با اردوخان ، با همتای ترکی خود ، مولود جاویش اوغلو نیز دیدار کرده وسپس در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک شرکت کردند، هردو طرف در مصاحبه اعلام داشتند که تهران وآنکارا در مورد حفظ وحدت اراضی کشور سوریه اتفاق نظر دارند ، وزیر خارجه ترکیه توضیح داد  که که کشورش در مجموعه ای از مسائل با ایران همکاری خواهد کرد که مهمترین آن وحدت سرزمین سوریه وسایر مسائل امنیتی وضرورت مبارزه با تروریسم است که دو کشور باهم در این زمینه همکاری خواهند کرد. آقای جاویش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از دولت وملت ایران سپاسگزاری نمود، زیرا از ترکیه در مقابله با کودتا  ی شکست خورده حمایت کردند ، این حمایت دولت ایران کمک نمود تا ترکیه خواسته های خودرا تحقق بخشیده ومرزهای خودرا بسته نگهداشت تا بتواند به تعهدات منطقه ای خود پایبند بماند.

مظاهر تحولات دنیای جدید ولو به شکلی غیر رسمی شروع به تظاهر نمود، اقدامات جنگی بر علیه سوریه ، یکی پس از دیگری رو به کاهش گذاشت ،روسیه به عنوان قدرتی بسیار عظیم در دو زمینه سیاست واعمال قدرت قدم به عرصه ظهور گذاشت وایران به زودی مشکلات وپرونده های معلقه خودرا با غرب تسویه خواهد کرد وفردا  ی نه چندان دور،زمان آن خواهد بود که توافقات بر سرامتداد خطوط  نفت وگاز بر اساس «جاده حریر تازه» که از آسیا شروع شده واز طریق سوریه بسوی اروپا حرکت خواهد کرد.باید گفت که ایستادگی قابل ستایش سوریه تشکیل دهنده مهمترین معادله ژئو پولتیک در قرن حاضر خواهد بود ودراین شرایط تازه،انتخاب بهترین همپیمان ، نیاز به حد اعلای هوشیاری ومحاسبه دقیق خواهد داشت، کاری که سوریه انجام داد ، سوریه در این دنیای پر از بحران ونا آرامی ، برای خودهمپیمانانی استوار وخطی ثابت را انتخاب نمود.

تبلیغات بسیاری به راه افتاد تا مارا قانع کنند به اینکه ایران وروسیه به دنبال مصالح خود بوده ودر صدد مستعمره کردن سوریه هستند ودیر یا زود شما را دربازار ومنافع منطقه ای سیاستی خود میفروشند، اما هیچکدام از ما این تبلیغات دروغ را باور نکرد زیرا آنچه که در منطقه میگذشت ، بسیار بزرگتر از بورس بازی ومصالح آنی سیاسی بود بلکه در اینجا هدف بنای عالم دیگری بود که رسالتش درهم شکستن آن تک قطبی بود که برای زمانی طولانی بر جهان سیادت داشت وایجاد تغییری که در جهت منافع ملل منطقه وحفظ مصالح مخصوص به ما باشد.

توضیح مترجم – (1)  کشور ترکیه ، پس از پایان جنگ اول ، از نظر سیاسی درهم شکسته بود ودو تشکیلات «اتحاد وترقی» و»ترکهای جوان بدست اروپائیها وصهیونیستها اداره میشدوآنها ترکیه در جهت وابستگی کامل به غرب ودر ضدیت با ملل مسلمان منطقه ودرجهت منافع غرب هدایت کردند، ترکیه از اولین کشورهائی بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت واین اشتباه فاحش حزب بلشویک ودر راس آن استالین نیز مرتکب شد، درمقام قیاس ، در ایران افکار عمومی ضد اسرائیل بود ومصدق در روزهای اول قدرت نماینده اسرائیل را ازایران اخراج کرد، ترکیه همیشه یار ویاور اسرائیل وغرب بود ودر غالب جنگهای تجاوزکارانه امپریالیستی ، پادوی آنها بود، والبته غربیها برای اینکه حوصله اش سر نرود «پستانک»ورود به اتحادیه اروپا هم در دهانش گذاشته تا نق نزند، اما غالب ملت ترکیه روحیه شرقی اسلامی داشته ودر حقیقت به این اردوگاه تعلق دارد،افتخارات این کشور همچون «مولوی در قونیه» ورقص سماع که البته در اصل متعلق به کردهای علوی بکتاشیه است، شرقی اسلامی میباشد ،وروسپی خانه های گسترده اشان متعلق به اروپای «متمدن»است.

 با شکستهای تحقیر کننده ای که ترکیه از قبل وابستگی به آمریکا، اروپا واسرائیل نصیبش شده امید میرود رهبران این کشور از» آمریکانیسم» دست کشیده وبه اردوگاه تاریخی وحقیقی خود باز گردند.

یک پاسخ برای “ایران وروسیه با ظرافت پیله های ابریشم را بسوی جاده ابریشم تازه سوق میدهند”.

  1. وروجک

    آقای مزارعی لطفاً از حول حلیم توی دیگ نیفتید.
    باز هم لطفی بفرمایید و قوانین اقتصادی راکه از اراده انسان‌ها خارج است بپای …«خرس سرد قطبی تعمق کنیم، خرسی که دارای هیکلی عظیم و ودندانهای پیش ونیش بسیار تیز است که مقهور نمیشود ، باید بدانیم»…، ننویسید.
    امپریالیسم آمریکا طبق قوانین اقتصادی که لنین کشف و تاکنون جز تأیید از طرف دانشمندان مارکسیستی و چه دانشمندان اقتصادی بورژوازی حتی سازمان جهنمی سیا فقط تأیید شده است، را منوط به خواست و یا هوش و ذکاوت پوتین و امثالهم نسبت ندهید.
    پوتین اگر مرد زرنگ و دانایی بود، بهشت برینی که در زمان لنین و استالین ساخته شده بود را بمردمِ حد اقل: کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی باز میگردانید.
    هیهات که قوانین تولیدی و مناسباتِ آن یعنی همان اقتصاد که خود بیان فشرده سیاست است قوی‌تر از خواست انسانهاست. از بهشتی برین، جهنمی سوزان برای زحمتکشان و بهشتی برین برای جنایتکاران و دزدان اموال عمومی که از زندان آزاد کردند میگردد.
    امپریالیسم غالب و سرکرده آن ام.آمریکا بخاطر خرابی های بی شمار که در جنگ دوم جهانی بوجود آورد(زیرا هیتلر دست ساز خودش بود۱۹۲۴) توانست مدت نسبتاً کوتاهی شکوفایی در نظام سرمایداری بوجود آورد که تمام پایه‌های مادی شستشوی مغزی رسانه‌ها و خرده بورژوازی گند پراکننده که آنرا تقویت و کشت میدهد توانست مدتی افرادی را بدست بیتل ها و الویس پریسلی ها و افراد دیگری را بدست جیمی هندریکس ها و سران هیپی با خرج های میلیارد دلاری، موفق بماند.
    ولی هنوز خبر رونق اقتصادی تر بود که خبر از پایان دوران طلایی در اروپا نواخته شد و از جنگ ویتنام تاکنون بسوی نابودی و گندیدگی قانونی سرمایداری در حرکت است که با بحران آباکوس(مسکن) خود ساخته بانک گلدمن ساکس و وال استیریتی ها ناقوس مرگ خود را بصدا در آورده است. و دیگر اختلاقی مابین سیاست دمکراتها و جمهوری خواهان تو بخوان فاشیست های خندان و نان قندی بدست و فاشیست های عبوس با دندانهای فرانک اشتاینی نیست، هردو چنان بهم شبیه گردیده اند که حتی بچه‌های معتاد آمریکایی هم آنرا میدانند و مدتهاست بیش از ۴۶ درصد در رأی گیری ها شرکت نمیکنند!!
    این است رمز موفقیت روسیه و ابراز سپاس اوباما از افرادی که آن‌ها را چنان قدرتمند جلوه میدهندکه فقط چنین خرسی میتواند به یاوری دیگران بالنده باشد!
    در مورد دین اسلام. مبارزات مردم مسلمان بخاطر دین داری آنان نیست هرچند که چنین بنظر میرسد. هر نادانی در ایران با نگاهی به نیروهای مولده و شیوه تولید در کشور ایران، ترکیه (که هنوز صنایعش تحت لیسنس آمریکا قراردارند)، سوریه و بخصوص عراق و لبنان مساله روشن می‌شود که دین خود انعکاسی از این تکامل میباشد. در ایران ما با دین حتی یک قاشق روغن کرمانشاهی نمیتوانید تهیه نمایید. ولی با قوانین بانکهای خصوصی ایران که اکنون برتمام مناسبات در ایران تسلط کامل دارند میتوانید تاج شاهی رابرسر بگذارید!
    پایان ایرانی رزمنده در زمانی رقم میخورد که این بانکها به تولیدات سپاه تسلط پیدا کنند. آنوقت است که خواهید دید که دین در کجا قرار دارد. آنهم در دفاتر بانکها.

    لایک

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress