دریافتی, سرتیتر

» بیعت» با ولی فقیه در پوشش  » انتخابات انتصابی» 

entekhabat

آقای خامنه ای ولی فقیه نظام در جلسه  30 دی 94  که برای طرح مسائل انتخابات مجلس و خبرگان برگزارشده بود،  گفت : حاکمیت ولایت فقیه و جایگاه نظامش، صرفا« متکی و وابسته به «جماعات حزب الله و سینه چاک» است. اگر چه به ضرر منافع کشور[مردم] و نظام باشد. وی با اظهار اینکه :  عقل و فهم همین جوانان حزب اللهی و سینه چاک در مورد مسائل در موارد زیادی  از برخی بزرگ‌ترها بهتر است.  روی تمامی خرد،  اندیشه، عقلانیت و دانش بشری خط بطلان کشید. وی در سخنرانی 19 دی 94 اظهار کرد: » رأی دادن،  نَفَس تازه دادن به انقلاب[یعنی به من]  است وقتی با انقلاب [با من]  «بیعت» می کنید، با پیامبر «بیعت» می کنید. وقتی با امام خمینی بیعت می کنید با پیامبر بیعت می کنید.……….

همین عبارات بحران عظیم در ساختارهای سیاسی و اداری نظام و عظمت بحران مشروعیت و سیاسی حکومت شرعی ولایت فقیه در این مرحله را نشان می دهد، که زندگی را به جهنمی برای 99%  مردم جامعه 80 میلیونی تبدیل کرده است. حکومت دینی بر اساس حاکمیت مطلق مقدسات آسمانی بجای حاکمیت بر اساس عقلانیت و تصمیم، توافق و خرد جمعی و قوانین اجتماعی بین انسان هاست. حکومت شرعی بوسیله مراجع دینی و فقهاء بعنوان واسطه بین حاکم آسمانی و انسانها برقرار می شود. در این نظام که متعلق به قرون وسطی است، » انتخابات« اساساً بی مفهوم بوده و تنها » بیعت » معنا دارد.  خمینی بنیانگذار این نظام اظهار کرد: » فرق اساسی حکومت اسلامی با حکومت مشروطه سلطنتی و جمهوری در همین است که نمایندگان مردم [در حکومت ها] به قانون گذاری می پردازند ولی در اسلام شارع مقدس اسلام یگانه قدرت مقننه است «    ( کتاب ولایت فقیه صفحه 52). زعمای دینی در مجلس خبرگان و دیگر مراکز صریحاً ابراز می کنند که مردم حق حاکمیت بر خودشان را ندارند و آنها ولی فقیه را کشف و به مردم معرفی می کنند. ( سایت 8 دی تاریخ انتشار خبر 11 دی 94) . در نظام ولایت فقیه، رئیس جمهور که مستقیماً از طرف مردم انتخاب می شود، بر طبق قانون اساسی قبل از شرکت در انتخابات می بایست به تأیید شورای نگهبان که همه مستقیم و غیر مستقیم برگزیده ولی فقیه هستند برسد و پس از کسب آرای مردم مجدداً توسط ولی فقیه نصب و تأیید شود. خمینی می گوید : » اگر رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد غیر مشروع است وقتی غیر مشروع شد طاغوت است و اطاعت او اطاعت طاغوت است- ولی فقیه تبع اسلام است- … اگر حرفی بزنید که بر خلاف مصالح اسلام باشد وکیل نیستید، حرفتان قبول نیست ما به دیوار می زنیم ……… کسانی که بگویند ولی فقیه تشریفاتی باشد و دخالت نکند اگر متوجه به این معنی باشد مرتد می شوند» ( صحیفه امام جلد 10 صص 216-222) نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از انتخاب شدن می بایست به تأیید شورای نگهبان یعنی منتصبان ولی فقیه برسند. پس از انتخاب شدن نیز در هر مرحله به تشخیص آنها قابل عزل هستند. برطبق اصل 93 قانون اساسی» مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد» خمینی می گوید: » اگر یکی از وکلاء بخواهد از چارچوب [ شرع] خارج شود اصلاً وکیل نیستند طرح یک مسئله غیر اسلامی هر چه باشد هر چه مترقی باشد شما نمی توانید طرح کنید اگر رأی هم بدهد رأیش اگر خدای نخواسته همه آقایان هم رأی بدهند به یک غیر اسلامی بر خلاف وکالتشان است« ( صحیفه امام ج 9 ص 302)    برای درک جامعتر جایگاه اندیشه، خرد و تفکر بشری در نظام شرعی ولایت فقیه به گفتار خمینی توجه کنیم: » اگر صد میلیون مردم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفی می زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید و لو اینکه تمام به شما بشورند انبیاء هم همین طور عمل کردند» ( صحیفه امام جلد 13 ص 53) و باز می گوید : » اگرمسائل اسلامی باشد، اگر در رأی هم مخالف باشید، باید توی سرتان زد» ( صحیفه امام جلد 14 ص 378)  در حکومت دینی اساس حفظ حکومت است و کلیه قراردادهای اجتماعی   قانون اساسی و مدنی، تعهدات و انتخابات   بی ارزش اند. بقول خمینی : » حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است در موقعی که آن قرارداد مخالفت مصالح کشور و اسلام باشد یک جانبه لغو کند» ( صحیفه نور جلد 20 ص 180). در نظام ولایت فقیه که اساساً از فضای اجتماعی 1400 سال قبل از شبه جزیره عربستان اخذ کرده، ساز و کار دوران قبیله عشیره ای و برده داری حاکم است، صرفاً اشکال و ظاهری از مفاهیم مدرن از جمله ملّت ملّی، مردم، قانون، قرارداد و انتخابات  هیچ معنایی ندارند. مثلاً انتخابات برای «بیعت» به عاریت گرفته می شود. (حساب فلسفه دین عصری، متحول و مدرن از شرع جداست). یعنی  نظام ولایت فقیه، مفاهیم و مقولات مدرن از جمله انتخابات را حول نظام ایلیاتی- عشیره ای ولایت فقیه مفصل بندی می کند. حکومت دینی همان محتوای کهن را لای زر ورق پیچیده و «بیعت« را بجای «انتخابات« بخورد ملت اسیر می دهد.        

در جلسه 30 دی، ابتدا دبیر شورای نگهبان جنتی-  که بیش از 90% خودی ها و وابستگان در جناح مقابل را صرفاً بلحاظ تفاوت سلیقه در حفظ نظام رد صلاحیت شده اند، با لفاظی های تکراری، انتخابات را نعمتی الهی و پشتوانه امنیت، عزت و آبروی ملت و نظام اسلامی خواندو گفت تمام تلاش ما بر برگزاری انتخاباتی سالم، آزاد، قانونی، رقابتی و در کمال امنیت متمرکز است. سپس خامنه ای  در مورد انتخابات مجلس و خبرگان در اسفند ماه، پس از مفتخر کردن ملت به اینکه به آنان اجازه «بیعت« داده است،  اظهار کرد که » برد و باختی برای ملت مفهومی ندارد زیرا در هر صورت، ملت ایران برنده‌ واقعی و نهایی است [ درحالیکه طی این 37 سال ملت ایران تنها بازنده دائمی بوده و آیات عظام تنها برنده واقعی و نهایی بوده اند چرا ولی امر مسلمین جهان حقایق را وارونه کرده وخلاف واقع می گوید ؟] … ملت ایران خوب، قوی و مصمم وارد میدان انتخابات شود و صندوق‌های رأی را از رأی و عزم خود پر کند، جمهوری اسلامی ایران به خود خواهد بالید و افتخار خواهد کرد«. خامنه ای افق دیدگاه و مدینه فاضله خود را حاکمیت جوانان حزب اللهی و سینه چاک (دستجات سرکوب، اوباش وساندیس خور) دانست. و اضافه کرد: که اقدامات آنها علیرغم آنکه غلط و بد که بضرر کشور و اسلام است،  اما از برخی بزرگ تر ها بهتر می فهمند؛ یعنی ابزارسرکوب، و گوش بفرمان وی در سرکوب و جنایت علیه مردم و تسخیر سفارت ها هستند-  وقتی بهترین های این نظام، علیه کشور و اسلام عمل می کنند تکلیف بقیه معلوم است. وی اضافه کرد » برخی دائماً کلمه‌«تندروها» را تکرار می‌کنند که منظور آنها جریان مؤمن و حزب‌اللهی است، در حالی‌که نباید جوانان انقلابی و حزب‌اللهی را متهم به تندروی کرد زیرا این جوانان با اخلاصِی تمام و با همه وجود در میدان حاضرند و هرگاه که دفاع از مرزها و دفاع از هویت ملی [ دفاع از ولی فقیه، زیرا کلمه «ملی« بنا به اظهارات صریح خمینی اساساً ضد اسلامی است] لازم باشد، وسط میدان هستند….. عقل و فهم همین جوانان انقلابی و حزب‌اللهی و تحلیل آنان در مورد مسائل در موارد زیادی، از برخی بزرگ‌ترها بهتر است و نباید این جوانانی که سینه‌چاک انقلاب و اسلام هستند به بهانه حمله به سفارت عربستان و یا قبل‌تر، حمله به سفارت انگلیس که هر دو به ضرر کشور و اسلام است … «

خامنه ای برای توجیه نظام انتخاباتی خود به مقایسه با برخی کشورهای توسعه یافته پرداخت، در حالیکه اساساً مقایسه بین یک نظام بر مبنای شرع، با نظام های مردم بنیاد که بر اساس خرد و وفاق جمعی، عقلانیت و قوانین اجتماعی بنا می شود، یک قیاس بی محتوای و عوامفریبانه است. در سراسر دنیا انتخابات نمایانگر مطالبات مردمی است که در قالب احزاب، سازمان ها، تشکل ها و صد ها هزار تشکل آزاد مردم بنیاد، بهمراه آزادی بیان، نشریات و رسانه های آزاد، مردم  مطالبات خود را محقق می سازند. در کشورهای دمکراتیک، حکومت های عرفی، ناشی از ساز و کار توافق اجتماعی مردم و دست بدست شدن قدرت سیاسی در قرارداد اجتماعی پذیرفته شده است. انتخابات در کشورهای توسعه یافته تا آنجا آزاد است که «جرمی کوربین« سوسیالیست، که در انتخابات کشور محافظه کار انگلیس انتخاب شده، از خواندن سرود ملی انگلیس که ادای احترام به ملکه انگلیس است خودداری و دعوت ملکه برای جلسه را رد کرد. در یونان حزب سوسیالیست پا بمیدان قدرت سیاسی گذارد، و حزب حاکم » دمکراسی جدید » را شکست و دولت را تشکیل داد. هر چند انتخابات در کشورهای توسعه یافته نیز خالی از نقص و کمبود نیست، اما نواقص عمدتاً به ضعف های بینشی وشناخت طبقاتی اکثریت آحاد جامعه و همچنین عدم شناخت مناسبات حاکم در جامعه، توسط خود مردم از جمله کارگران و زحمتکشان است و اگر مردم و طبقات پیشرو بتوانند طرح و برنامه، اهداف و احزاب خود را سامان داده و آگاهی های کاذب را ریشه کن کنند، بی شک حکومت های انتخابی سیاست های گسترده و جامع تری در تضمین حقوق پایه ای و اساسی مردم و عدالت اجتماعی محقق خواهند کرد. لذا هیچگونه مقایسه ای بین انتخابات در این کشورها که زیر ساخت های مردم نهاد دارند، با نظام شرعی ولایت فقیه که بر اساس نظر شخص ولی فقیه است ممکن نیست.

خامنه ای ضمن حمایت از توافق اتمی با غرب، مدیریت این توافق را به سخره می گیرد. لذا در این گفتار ضمن اینکه نشان می دهد که تا چه اندازه از روی عجز و درماندگی به پای این توافق رفته است، اساساً در مورد بیش از هزار میلیارد دلاری که به ضرر مردم به پای عطش قدرت طلبانه خود صرف کرده است حرفی بمیان نمی آورد. خامنه ای هم اکنون هیچ عکس العملی در مورد تحریم های جدید آمریکا را صلاح نمی بیند و می گوید: » با استناد به حرف‌های اخیراً [افزایش تحریم ها]  آشکار آمریکایی‌ها گفتند: هدف دشمن از تحریم‌ها، عصبانی کردن مردم و کشاندن آنها به خیابان‌ها بود اما ملت، صبوری و پایداری کرد و همراه با نظام و مسئولان از خود عزت و اقتدار نشان داد» لذا ولی فقیه به سینه چاکان دستور سکوت داد.

گرم کردن تنور انتخابات:  وقتی اساس کار « بیعت« با ولی فقیه است، با هیاهو و شعبده بازی با لفظ« انتخابات« می بایست بطریقی مردم را به پای صندوق ها کشاند، و تنها راه، بکار انداختن بازی جناح بد و بدتر است . در باصطلاح انتخابات اسفند ماه، هر چند خواست خامنه ای از برگزاری نمایش «بیعت«، یکطرف واقعیت است،  طرف دوم واقعیت، تحریم گسترده انتخابات است. این تحریم از طرف مردم در برخی انتخابات اجرا شده بطوریکه حکومت مجبور به ساختن اعداد و ارقام نجومی و مضحکه آور شده است و لذا این بازی را در این دوره نیز بجریان می اندازد و با حکم حکومتی که از اساس مغایر با نظام انتخاباتی و خرد جمعی بوده و متعلق به دوران برده داری است– تلاش بر گرم کردن تنور انتخابات این دوره خواهد کرد. از طرف دیگر جناح های بورژوازی و وابسته که دور بر نظام ولایت فقیه بدنبال تکه استخوانی هستند، هر آن منتظر خروج دود سفید از دارالخلافه ولایت هستند، بهمراه اصلاح طلبان حکومتی سر از پا نشناخته و همانند این 37 سال بیعت در قالب انتخابات را راهکار نجات ملت اعلام می کنند. مسیر طراحی شده، ابتدا محدود کردن بازی رقابت انتخاباتی و قلع و قمع جناح رقیب در انتخابات و سپس لابی گری در پشت پرده و اخذ التزام های محکم و جدی در خصوص بسته ماندن فضای رقابتی است که خامنه ای برای جلوگیری از سوت و کور بودن انتخابات نهایتاً عده ای از باند رقیب که سرسپردگی خود را در طول این 37 سال نشان داده اند اجازه ورود خواهد داد تا بازار «بیعت با ولی فقیه« گرم شود. و جناح ضعیف نیز احساس کند توانسته مواضعی را برای چانه زنی های بعدی را حفظ کند. اما نتیجه آن تحکیم نظام ولایت مطلقه است.

اما برای مردمی که در طول زندگی خود، سر نیزه فقر و بی حقوقی را بر عمق روح و جان خود حس کرده و گسترش فقر و فلاکت را بعینه دیده اند، تنها با تحریم سراسری و گسترده می توانند رژیم را مجبور به عقب نشینی و دادن حداقل امتیازات بخود کنند. با تداوم بازی انتخاباتی رژیم به تهاجم به معیشت و حقوق انسانی و اجتماعی مردم ادامه خواهد داد و تنها در مواجه با قهر و خشم مردم بجان آمده که انتخابات را یکسره تحریم کنند، مجبور به تجدید نظر در فرایند ضد بشری سی و هفت ساله خواهد شد.                                            

                                                                                                           الف- کشاورز