مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

پیشگفتار


اقتصاد سرمایهداری در ایران از سال 1391 با بحرانی روبرو شد که هنوز به رغم تلاشهای فراوان نتوانسته است از آن سر بیرون بیاورد. اصلیترین هدف اعلام شده توسط دولت روحانی، «خروج» از این بحران و بازگرداندن سرمایهداری در ایران به دورهی رونق بود. ما در این متن بررسی خواهیم کرد که بورژوازی ایران، با محوریت دولت خود، این بحران را چگونه روایت میکند و معنابخشی به بحران از چه زاویهای صورت میگیرد. سیاستهای اقتصادی دولت، دلالتهای این سیاستها و تبعات آن برای طبقه ی کارگر به تفصیل در این متن به بحث گذاشته خواهد شد. علاوه بر این، درپرتواین سیاستها،سیرآتِی فرآیندتوسعه  ی تولیدسرمایهداری درایران ونوسان یا گسست آن از دوره های پیشین را بررسی خواهیم کرد. ما با ارزیابی سیاستهای اقتصادی دولت روحانی و رابطه ی آن با فرآیند انباشت سرمایه، شباهتها یا تفاوتهای این سیاستها با سیاستهای دولت احمدینژاد را مورد سنجش قرار داده و از این حیث بر هر دو دوره از حیات دولت سرمایهداری در ایران، پرتوهایی خواهیم افکند. برای روشنتر شدن مباحث، سیر کلی رابطه ی سرمایه و دولت سرمایهداری نیز در این نوشته به طور گذرا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


.
.

4 پاسخ به “دولت ایران و بحران در سرمایه داری – بررسی تحلیلی سیاست های اقتصادی دولت روحانی”.

  1. محسن

    مطالب کتاب و تحلیلش چه در سطح عام چه درجزئیات موشکافانه بود . پیروز باشید . مهم نیست که در کتاب نامی برای نویسنده درج نشده است من به شخصه این کتاب را محصول یک شعور طبقاتی تلقی میکنم .

    لایک

  2. Shahram 15

    کاربران عزیز، کیوان و مهران، شما که این کتاب را خوانده‌اید، نویسنده آن چه کسی‌ است؟

    لایک

  3. کیوان

    مباحثی همچون مباحث این کتاب میتواند راهگشای ما قرار گیرد. امیدوارم که این مباحث هرچه بیشتر عرضه گردد آن هم در این شکل پر و پیمان.
    هرچند که باید اذعان کرد که مباحث بسیاری در این نوشته مطرح نشده و بهتر است پوشش داده شوند.

    لایک

  4. مهران

    درود رفقا.

    این کتاب را مطالعه کردم و به نظرم یکی از مفیدترین نوشته هایی بود که تا کنون از منظر مارکسیستی در مورد دولت و سرمایه داری در ایران نوشته شده است.
    در این نوشته، دعاوی نظری با مستندات کافی و با اتکا به سنت قوی سیاسی، فلسفی و اقتصادی مارکسیسم به اثبات می رسد و در پایان کار نه ادعا بلکه نتایج اثبات شده پیش چشم مخاطب قرار می گیرد.

    لایک

  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress