مجله هفته – مجله سیاست بین المللی – سال هجدهم

شمس الدین امانتی


در نخستین سالهای انقلاب 57، نهادی بنام»امور تربیتی»بمنظور گسترش ارزشهای»انقلاب اسلامی»در نظام آموزش و پرورش رژیم اسلامی تازه به قدرت رسیدە شکل گرفت. بعد ها در سال 1359، در دوران ریاست جمهوری و نخست وزیری، رجائی و باهنر اقدام به تأسیس ستاد»امور تربیتی»در مدارس کردند تا به زعم خود دانش آموزان را به»ارزشهای اسلامی»ترغیب و از مدرسه به عنوان مهمترین واسطه انتقال»دانش و مهارت فنی»استفاده شود.
توجه جدی به نقش معلمان و دانش آموزان در فعالیت های»تربیت اسلامی»یکی از وظایف اصلی این نهاد ارتجاعی است، به همین مناسبت هشتم اسفند ماه، بنام روز»امور تربیتی و تربیت اسلامی»، نامگذاری شد.
در جریان عمل این ایده اسلامی، موفق به ترغیب دانش آموزان به»ارزش های اسلامی» نشد و به مرور زمان به حاشیه جامعه رانده شد. تا اینکه در تأریخ23/3/90، سندی تحت عنوان «تحول بنیادین در آموزش و پرورش»، به این وزارتخانه ابلاغ و از آن موقع تا کنون در دستور کار آن قرار گرفته است. به گفته»نوید ادهم»دبیر شورای آموزش و پرورش رژیم، پرچمدار این سند خامنه ای است. «نوید ادهم»بر این باور است که»تحول بنیادین، با تحولی عمیق و ریشه ای، همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه و مبتنی بر آموزه های وحیانی و معارف اسلامی است.»
از قرار معلوم این سند منتسب به»خامنه ای»هم کارساز نبود، آموزه های معارف اسلامی، مجریان و مدرسین این سند و دانش آموزانی که قرار بود ارزش های اسلامی را بیاموزند بی نتیجه ماند. اما علی رغم این شکست، دست اندر کاران رژیم کماکان به شیوه خود در فکر جبران عدم موفقیت در عرصه آموزش بر مبنای دین و شریعت اسلام هستند.
طبق گفته»فانی»وزیر آموزش و پرورش رژیم اسلامی، در سال تحصیلی92-93، برای فعالیت های فرهنگی»به ازای هر250دانش آموز تنها یک مربی پرورشی مشغول به کار است.»
خوشبختانه علاوه بر کمیت این نیرو و کیفیت نازل این مربیان، سردرگمی در شرح وظایف و جدی نگرفتن آنها از جانب دانش آموزان باعث شده که بیشترین اوقات آنها صرف، «امام جماعت نمازخانه مدارس، تدارکات جشن ها، مراسم عزاداری، خبرچینی و گزارش دهی از دانش آموزان و معلمان ناراضی به وضع موجود به»انجمن اسلامی مدارس» و دستگاه های امنیتی رژیم اسلامی و … خواهد شد.» تعدادی از این معلمان پرورشی، نه به خواست خود بلکه محض خالی نبودن عریضه و پر کردن پست اداری به این سمت گمارده شده اند.
به گزارش خبرگزاری پانا، «اصغر فانی»وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی، بعد از 35 سال حاکمیت ارتجاعی اربابانش نه تنها از عملکرد این ستاد که قرار بود توجه»جدی»به نقش معلمان در فعالیت های»تربیت اسلامی»داشته باشند، ناراضی به نظر میرسد، بلکه در یک ارزیابی عمومی تری بر خلاف گفته های رهبرش، «خمینی»در رابطه با جایگاه معلم که در سال 58، با حضور وزیر ارشاد و تعدادی از دانشجویان گفته بود، «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم.» درجلسه علنی روز یکشنبه مجلس فرمایشی رژیم اسلامی گفت، «معلمان ما انگیزه لازم برای کار ندارند و مهارت ها و شایستگی های حرفه ای در حد لازم را برای آموزش دانش آموزان در اختیار ندارند.»!؟
اذعان وزیر بی تدبیر و نا امید آموزش و پرورش در دولت روحانی، به بی انگیزه گی معلمان ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی، گویای این حقیقت است که اکثریت قابل ملاحظه ای از معلمان سکولار و مترقی، به امر آموزش بر مبنای دین و تفکیک بر مبنای جنسیت در مدارس و مراکز آموزشی، نه تنها بی توجه هستند، بلکه رژیم اسلامی با همه امکانات مالی، تبلیغی، فضای خفقان آور، جو رعب و وحشت، تبعید، اخراج، زندان، شکنجه، اعدام و سرکوب معلمان مبارز و سکولار، موفق به ایجاد»انگیزه اسلامی»مورد نظر»اصغر فانی»نشده و نخواهند شد.
بی انگیزەگی معلمان سکولار و مترقی، در نظامی که آموزش بر مبنای دین و شریعت اسلام، تفکیک بر مبنای جنسیت، پایه این نظام ارتجاعی را تشکیل می دهد، امری واقعی است که وزیر آموزش و پرورش رژیم اسلامی را بر این داشته تا بعد از 35سال حکومت ارتجاعی توسط حاکمان زور و سرمایه بدون توضیح و استدلال در رابطه با معیار»شایستگی»، به یکباره متوجه شده که معلمان ایرانی فاقد»مهارت و شایستگی»حرفه ای لازم برای آموزش هستند.؟!
دست یابی به مشاغل کلیدی و آموزشی در نظام استخدام کشوری در ایران تحت حاکمیت
رژیم اسلامی، ربط چندانی به میزان تحصیلی افراد، رشته تحصیلی و مدارک دانشگاهی آنها ندارد. اولویت استخدام در آموزش و پرورش ایران، با کسانی است که مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه ها و سایر موسساتی که مستقیمآ از کانال آموزش و پروورش رژیم و متعاقبآ از فیلتر انجمن های اسلامی، نهاد مزدور و جاسوس پرور بسیج، حراست دانشگاه ها و دستگاه های امنیتی عبور کرده باشند، محتمل تر است. جواز عبور از ارگان های امنیتی رژیم اسلامی، تضمینی است جهت استخدام رسمی برای آن تعداد ازخودی هائی که کمتر به فکر ارتقاء سطح دانش خود و جامعه هستند.
در مدارس و مراکز آموزشی رژیم اسلامی، که پرسنل آن»شایستگی»لازم برای پیشبرد وظایف محوله خود را نداشته باشند، ارگان متبوعه آنها فاقد اعتبار است. طبق آمارهای انتشار یافتە توسط نهادها و مطبوعات وابسته به رژیم، 918 هزار معلم فاقد»شایستگی»، از منظر وزیر دربار دولت خود خوانده»تدبیر و امید»هستند که معلوم نیست چگونه قادر به»آموزش» 12میلیون و 242 هزار نفر دانش آموز ایرانی خواهند بود؟ بخشی ازنگرانی مسئولین آموزش و پرورش رژیم اسلامی، ازنبود»شایستگی»درارتباط با عدم توانایی، دانش و مهارت معلمان است که حاکمیت مسئول مستقیم آن می باشد.
اما آن بخش اصلی از اجزای تشکل دهنده»شایستگی»، که رژیم از ابتدای حاکمیت ارتجاعی نظام مبتنی بر دین که تا کنون موفق به تثبیت آن نشده است، نگرش توده های معترض به حاکمیت سیاسی در ایران است که خوشبختانه در سطح جامعه مخصوصآ در مدارس و مراکز آموزشی، نگرش بر مبنای دین و شریعت اسلام، نه تنها با تبلغ و تتمیع به منظور فریب افکار عمومی، بلکه با توسل به زور، ارعاب و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه نیز تا کنون موفق به تثبیت این نوع از نگرش به عنوان زیربنای تحول مورد نظر رژیم اسلامی، در میان دانش آموزان، جوانان و معلمان سکولار، مدرن و مترقی نشده و نخواهند شد.
یکشنبه 8 تیر 1393
 
 
 
 
 
 
 
 
  1. چین و روسیه با تصویب قطعنامه ضدیمنی امریکا عملا شریک جنایت امریکا درین حمله میباشند. بزرگ‌ترین امتیاز و خوشبختی جبهه…

Designed with WordPress